Απεικονίζοντας το ανεικονικό
Για το Μαύρο Γάτο, τον Ελέφαντα, τον ανώνυμο με τ όνομα, τον Αλβέριχο κι όσους ακόμη τάραξα με αποσπασματικές απόψεις αυτές τις μέρες
«Είναι το βλέμμα μας που φυλακίζει συχνά τους άλλους στις στενές τους υπαγωγές, κι είναι πάλι το βλέμμα μας που μπορεί να τους απελευθερώσει»
Αμίν Μααλούφ, Οι φονικές ταυτότητες, εκδ. Ωκεανίδα
Υπάρχουν πολιτισμοί που απεικονίζουν το Θεό, τους αγίους, όπως ας πούμε ο δικός μας, αφού πάλεψε πολύ και χύθηκε αδελφικό αίμα. Το λέμε εικονομαχία. Υπάρχουν πολιτισμοί ανεικονικοί - όπως ο εβραϊκός κι ο μουσουλμανικός. Οι εβραίοι λιθοβολούσαν, μάλιστα, όποιον τολμούσε καν να πει το όνομα του Θεού - που να τον ζωγραφίσεις... Παρ ότι ανεικονικοί, όμως, ορισμένοι εκ των πολιτισμών αυτών κατά περιόδους -τις ωραίες των περιόδους- έχουν απεικονίσει το απαγορευμένο πρόσωπο. Όπως, ας πούμε, οι μουσουλμάνοι, μογγόλοι και οθωμανοί, στις μικρογραφίες τους. Όπως, ας πούμε, στις μικρογραφίες που, αληθινά στολίδια, ομορφαίνουν σήμερα την λοκάντα μου. Αυτό το μουσουλμανικό κόσμο επιτρέψαμε στο φανατικό ισλάμ να τον ξεχάσει.
Υπάρχει και το κόμικς. Παλιά, διαβάσαμε ένα κόμικς (πήρα τους φίλους και αποφασίσαμε ότι μάλλον είναι στα πρώτα 80ς που το διαβάσαμε και μάλλον ήταν του Γκότλιμπ). Απεικόνιζε όλους τους θεούς των μεγάλων θρησκειών και τους άλλαζε τα φώτα. Και το Μωάμεθ. Τότε, λοιπόν, τίποτε δεν είχε γίνει. Ησυχία. Ούτε ένας φετφάς, βρε παιδί μου, να βγει ο Γκότλιμπ να κάνει τον διωκόμενο ήρωα. Στο ντούκου πέρασε. Και άντε εδώ – στο ντουκου πέρασε και στη Γαλλία, που δεν πρωτόδε τώρα μουσουλμάνους στην πόρτα της.
Γιατί, λοιπόν, τώρα οι φασαρίες; Γιατί τώρα οι ακρότητες, η εκφρασμένη αυτή βαρβαρότητα; Τι έγινε μέσα σε 20 χρόνια και αυτό που γνωρίζαμε δεν το αναγνωρίζουμε πια; Τι έγινε και μέσα σε λιγότερο από είκοσι χρόνια η βαρβαρότητα πήρε το πάνω χέρι κι από το να μετράμε εξεγερμένους, από το να βλέπουμε με συμπάθεια και να κατανοούμε κάποιες μορφές βίας, φτάσαμε να μετράμε Μπους με διαφορετικά καπέλα και να βλέπουμε την πιο ωμή βία να κλιμακώνεται;
Γιατί τώρα; Τι έγινε;
Νομίζω ότι το πρώτο και βασικότερο είναι πως, τώρα εξελέγη η Χαμάς στην Παλαιστίνη. Κι όπως είπε ο αδελφός σήμερα, πάντα σοφότερος και περισσότερο ψύχραιμος, «πρώτη φορά κοιτάω τους Παλαιστίνιους και δε βλέπω Παλαιστίνιους, βλέπω μουσουλμάνους». Για όλους μας, στο ρωμέικο, οι παλαιστίνιοι ήταν αυτό μόνον: ένας πονεμένος λαός που είχε, που έχει ακόμη, την αγάπη και τη στήριξή μας. Αυτό αλλάζει. Αυτό βγάζει παντού στο δρόμο όλους τους φανατικούς κι ακραίους μουσουλμάνους, που νοιώθουν δυνατότεροι.
Οι φασαρίες ξεκίνησαν, η βαρβαρότητα εκδηλώθηκε για δύο λόγους, λοιπόν, λέω. Ο ένας είναι ότι απέναντι στο Μπους οι λαοί παρατάσσουν Μπους ή ο Μπους φροντίζει να έχει απέναντί του τα αντίγραφά του – ανθρώπους με την ίδια οπτική, το ίδιο βάρβαρους. Τείνω προς το πρώτο. Απέναντι στη βαρβαρότητα οι λαοί που ο πολιτισμός τους στηρίζεται εν πολλοίς στο «οφθαλμός αντί οφθαλμού», οι λαοί που βουλιάζουν στη φτώχεια και την αμάθεια και γίνονται στόχος, επιλέγουν να παραθέσουν τη βαρβαρότητα. Ή, αντιδρούν βάρβαρα γιατί δεν βλέπουν άλλη διέξοδο -- γιατί μοιάζει να μη παράγουμε πια ανθρώπους που στέκονται στα αδιέξοδα και γίνονται η διέξοδος.
Ο άλλος είναι ότι ο νόμος από μόνος του δεν μπορεί να λύσει τα ουσιαστικά προβλήματα, τα προβλήματα της ταυτότητας, ο νόμος δεν μπορεί να μας δώσει το βλέμμα που ελευθερώνει τους άλλους από τις στενές υπαγωγές τους. Ο νόμος βάζει όρια αλλά μόνο σε όποιον τον δέχεται (εδώ ο νόμος ως παράγωγο της τράπεζας του κοινού βιώματος – ο νόμος της Αντιγόνης). Μπορώ να δικαιολογήσω τις απόψεις μου, αλλά δεν υπάρχει λόγος γι σεντόνια. Συντομα, λοιπόν:
Θεωρώ ότι η Ευρώπη έχει αντιμετωπίσει με λάθος τρόπο τους μουσουλμάνους.
Θεωρώ ότι ο δανός τύπος που αποφάσισε να δημοσιεύσει αυτές τις μετριότατες ως κακές γελοιογραφίες ήθελε όντως να προκαλέσει και πίστευε ότι το θέμα δε θα έβγαινε πιο έξω.
Θεωρώ πως αν ο γάλλος δεν αναδημοσίευε τις γελοιογραφίες «για να στηρίξει», το πράγμα θα είχε μείνει εκεί. Φέρνοντας στη Γαλλία με το βεβαρυμένο παρελθόν το ζήτημα ήταν λογικό να προκληθούν φασαρίες. Και, δεν το έκανε για να στηρίξει, το έκανε για να πουλήσει. Είχε δικαίωμα; Αν ο νόμος είναι το μόνο κριτήριο, ναι είχε. Αν το έννομο εμπορικό κέρδος είναι το μόνο κριτήριό του, ναι είχε – σε τούτο τον κόσμο τουλάχιστον.
Όμως: αυτά δε σημαίνουν ότι δε βλέπω τη βαρβαρότητα. Είναι βαρβαρότητα οι αντιδράσεις όσων αποκεφαλίζουν ομοιώματα με μάτια γεμάτα μίσος, καίνε κτίρια βάζοντας ανθρώπους σε κίνδυνο, επιτρέπουν στον εαυτό τους να γίνουν όχλος. Οι φανατικοί μουσουλμάνοι αντιδρούν βάρβαρα. Αγνοώντας την ίδια τους την ιστορία, την πορεία και την πίστη. Σιγά τη διαπίστωση. Αυτό, όμως, δεν αθωώνει το δυτικό κόσμο. Σωστότερα: δεν αθωώνει τους κυρίαρχους και κατέχοντας την εξουσίαν.
Η ιστορία λέει ότι η βαρβαρότητα έρχεται να μας καταπιεί κάθε που μια νέα τάξη πραγμάτων γεννιέται, αποφασίζεται. Η νέα τάξη βαφτίζει τον εαυτό της «πολιτισμό» και τους απέναντι «βαρβάρους». Αν δεν είναι, φροντίζει να τους κάνει – υπερτονίζοντας τις μερικές ταυτότητες που την βολεύουν. Άρα, όπου ακούω νέα τάξη, ανθρώπινο κρέας μου μυρίζει. Τι επιδιώκει να καταστρέψει η εκάστοτε νέα τάξη; Τους συνεργατικούς πολιτισμούς (πιο ευάλωτοι, δυστυχώς), τις κοινωνίες ή κοινότητες με ισχυρή παράδοση και τις κοινωνίες που βαδίζουν/αν προς μεγαλύτερη δημοκρατία. Αυτοί είναι οι εχθροί της.
Η νέα τάξη δεν είναι φορέας δημοκρατίας. Ακόμη κι αν εμφανίζεται να πουλάει δημοκρατία με το καντάρι, όπως πάει να κάνει ο Μπους, η εκάστοτε νέα τάξη μισεί τη δημοκρατία. Στην τωρινή συγκυρία, η μάσκα πέφτει όταν κοιτάξεις στην κοιλιά του θηρίου, στις ίδιες τις ΗΠΑ. Η δημοκρατία πεθαίνει στα χέρια της δυναστικής εξουσίας. Όσοι μιλούν για τις δυτικές κοινωνίες ως προπύργια κάποιας θολής δημοκρατίας, οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι αν και όση δημοκρατία υπάρχει σήμερα δεν έχει φίλους στα υψηλά κλιμάκια. Τα υψηλά κλιμάκια επιδιώκουν, και στη δύση, την ανάκληση όσων κερδίσαμε με το αίμα των πολλών και τους κοινούς αγώνες.
Άρα, το ζητούμενο για τις εξουσίες στη Δύση δεν είναι ο εκδημοκρατισμός οποιουδήποτε. Αν σε νοιάζει η δημοκρατία, ξεκινάς από το σπίτι σου. Η δημοκρατία είναι άλλοθι. Και ισχυροποιείται όλο και περισσότερο ακριβώς γιατί τα ακραία ισλαμικά στοιχεία παίρνουν το πάνω χέρι και η βαρβαρότητα τους δένει υπέροχα τη συνταγή. Το λέει ο ποιητής μας. Οι βάρβαροι είναι χρησιμότατοι. Κι επειδή εγώ, δηλαδή εμείς, δεν είμαι υπεύθυνη πολίτις, επειδή εγώ, δηλαδή εμείς, δεν αντιδρώ και αφήνομαι στην ευκολία της παντοδύναμης αδράνειας, επειδή το βλέμμα μου σκλαβώνει, το ψέμμα του εξουσιαστή μου που επιθυμεί να εκβαρβαρίσει τον αντίπαλό του, γίνεται δικό μου ζωτικό ψεύδος. Βολεύει, αδελφέ, πώς να το κάνουμε.
Αυτό ακριβώς λέω, που καταλάβατε. Φαύλος κύκλος που σπάει μόνο αν εμείς, δηλαδή εγώ, αρνηθούμε τη βαρβαρότητα, αρνηθούμε τη γοητεία της βαρβαρότητας, αρνηθούμε το ισχυρό ναρκωτικό των συνειδήσεων που είναι η βαρβαρότητα και τις ξυπνήσουμε και τις απεξαρτήσουμε με το ζόρι.
Προσωπικά, βλέπω την απάντηση στην οικουμενική ρίζα του τόπου μου και των λοιπών τόπων του όντως πολιτισμού. Δηλαδή, όπως ο εμείς Μααλούφ, τη βλέπω στο βλέμμα που ελευθερώνει. Αναγνωρίζω τη βαρβαρότητα κι επιμένω να βλέπω τα αίτιά της. Με ξεβολεύει. Πονάει. Με εξοργίζει. Αλλά θέλω, δηλαδή θέλουμε, άμα μεγαλώσουμε να μοιάσουμε λίγο του Σεφέρη και του Τζώννυ: κάποιος, ένας φτάνει, να πει πως στο αδιέξοδο γίναμε οι άνθρωποι-διέξοδος.
Έβαλα τον αδελφό να σκανάρει νυχτιάτικο, γιατί βρήκα μεν αυτές τις εικόνες στο ουέμπ, αλλά είδα με έκπληξη ότι ο ιδιοκτήτης του σάιτ είχε σβήσει το πρόσωπο του προφήτη (σβήνοντας μιαν αλήθεια για κάποιους εκ των προγόνων του: υπήρξαν ανεικονικοί αλλά και ελαστικοί, άνθρωποι της ευρείας ταυτότητας). Ένα ευχαριστώ σε αυτόν που ξενύχτησε πάλι με τις εμμονές της αδελφής του.
Κλικ στις εικόνες, για να διαβάσετε τις λεζάντες και να γνωρίσετε τον Μωάμεθ αυτοπροσώπως.
Ελπίζω τώρα να μη μου κάψουν εξαγριωμένοι μουσουλμάνοι τη λοκάντα, επειδή εκθέτω έργα με το πρόσωπο του Προφήτη. ..
«Είναι το βλέμμα μας που φυλακίζει συχνά τους άλλους στις στενές τους υπαγωγές, κι είναι πάλι το βλέμμα μας που μπορεί να τους απελευθερώσει»
Αμίν Μααλούφ, Οι φονικές ταυτότητες, εκδ. Ωκεανίδα
Υπάρχουν πολιτισμοί που απεικονίζουν το Θεό, τους αγίους, όπως ας πούμε ο δικός μας, αφού πάλεψε πολύ και χύθηκε αδελφικό αίμα. Το λέμε εικονομαχία. Υπάρχουν πολιτισμοί ανεικονικοί - όπως ο εβραϊκός κι ο μουσουλμανικός. Οι εβραίοι λιθοβολούσαν, μάλιστα, όποιον τολμούσε καν να πει το όνομα του Θεού - που να τον ζωγραφίσεις... Παρ ότι ανεικονικοί, όμως, ορισμένοι εκ των πολιτισμών αυτών κατά περιόδους -τις ωραίες των περιόδους- έχουν απεικονίσει το απαγορευμένο πρόσωπο. Όπως, ας πούμε, οι μουσουλμάνοι, μογγόλοι και οθωμανοί, στις μικρογραφίες τους. Όπως, ας πούμε, στις μικρογραφίες που, αληθινά στολίδια, ομορφαίνουν σήμερα την λοκάντα μου. Αυτό το μουσουλμανικό κόσμο επιτρέψαμε στο φανατικό ισλάμ να τον ξεχάσει.
Υπάρχει και το κόμικς. Παλιά, διαβάσαμε ένα κόμικς (πήρα τους φίλους και αποφασίσαμε ότι μάλλον είναι στα πρώτα 80ς που το διαβάσαμε και μάλλον ήταν του Γκότλιμπ). Απεικόνιζε όλους τους θεούς των μεγάλων θρησκειών και τους άλλαζε τα φώτα. Και το Μωάμεθ. Τότε, λοιπόν, τίποτε δεν είχε γίνει. Ησυχία. Ούτε ένας φετφάς, βρε παιδί μου, να βγει ο Γκότλιμπ να κάνει τον διωκόμενο ήρωα. Στο ντούκου πέρασε. Και άντε εδώ – στο ντουκου πέρασε και στη Γαλλία, που δεν πρωτόδε τώρα μουσουλμάνους στην πόρτα της.
Γιατί, λοιπόν, τώρα οι φασαρίες; Γιατί τώρα οι ακρότητες, η εκφρασμένη αυτή βαρβαρότητα; Τι έγινε μέσα σε 20 χρόνια και αυτό που γνωρίζαμε δεν το αναγνωρίζουμε πια; Τι έγινε και μέσα σε λιγότερο από είκοσι χρόνια η βαρβαρότητα πήρε το πάνω χέρι κι από το να μετράμε εξεγερμένους, από το να βλέπουμε με συμπάθεια και να κατανοούμε κάποιες μορφές βίας, φτάσαμε να μετράμε Μπους με διαφορετικά καπέλα και να βλέπουμε την πιο ωμή βία να κλιμακώνεται;
Γιατί τώρα; Τι έγινε;
Νομίζω ότι το πρώτο και βασικότερο είναι πως, τώρα εξελέγη η Χαμάς στην Παλαιστίνη. Κι όπως είπε ο αδελφός σήμερα, πάντα σοφότερος και περισσότερο ψύχραιμος, «πρώτη φορά κοιτάω τους Παλαιστίνιους και δε βλέπω Παλαιστίνιους, βλέπω μουσουλμάνους». Για όλους μας, στο ρωμέικο, οι παλαιστίνιοι ήταν αυτό μόνον: ένας πονεμένος λαός που είχε, που έχει ακόμη, την αγάπη και τη στήριξή μας. Αυτό αλλάζει. Αυτό βγάζει παντού στο δρόμο όλους τους φανατικούς κι ακραίους μουσουλμάνους, που νοιώθουν δυνατότεροι.
Οι φασαρίες ξεκίνησαν, η βαρβαρότητα εκδηλώθηκε για δύο λόγους, λοιπόν, λέω. Ο ένας είναι ότι απέναντι στο Μπους οι λαοί παρατάσσουν Μπους ή ο Μπους φροντίζει να έχει απέναντί του τα αντίγραφά του – ανθρώπους με την ίδια οπτική, το ίδιο βάρβαρους. Τείνω προς το πρώτο. Απέναντι στη βαρβαρότητα οι λαοί που ο πολιτισμός τους στηρίζεται εν πολλοίς στο «οφθαλμός αντί οφθαλμού», οι λαοί που βουλιάζουν στη φτώχεια και την αμάθεια και γίνονται στόχος, επιλέγουν να παραθέσουν τη βαρβαρότητα. Ή, αντιδρούν βάρβαρα γιατί δεν βλέπουν άλλη διέξοδο -- γιατί μοιάζει να μη παράγουμε πια ανθρώπους που στέκονται στα αδιέξοδα και γίνονται η διέξοδος.
Ο άλλος είναι ότι ο νόμος από μόνος του δεν μπορεί να λύσει τα ουσιαστικά προβλήματα, τα προβλήματα της ταυτότητας, ο νόμος δεν μπορεί να μας δώσει το βλέμμα που ελευθερώνει τους άλλους από τις στενές υπαγωγές τους. Ο νόμος βάζει όρια αλλά μόνο σε όποιον τον δέχεται (εδώ ο νόμος ως παράγωγο της τράπεζας του κοινού βιώματος – ο νόμος της Αντιγόνης). Μπορώ να δικαιολογήσω τις απόψεις μου, αλλά δεν υπάρχει λόγος γι σεντόνια. Συντομα, λοιπόν:
Θεωρώ ότι η Ευρώπη έχει αντιμετωπίσει με λάθος τρόπο τους μουσουλμάνους.
Θεωρώ ότι ο δανός τύπος που αποφάσισε να δημοσιεύσει αυτές τις μετριότατες ως κακές γελοιογραφίες ήθελε όντως να προκαλέσει και πίστευε ότι το θέμα δε θα έβγαινε πιο έξω.
Θεωρώ πως αν ο γάλλος δεν αναδημοσίευε τις γελοιογραφίες «για να στηρίξει», το πράγμα θα είχε μείνει εκεί. Φέρνοντας στη Γαλλία με το βεβαρυμένο παρελθόν το ζήτημα ήταν λογικό να προκληθούν φασαρίες. Και, δεν το έκανε για να στηρίξει, το έκανε για να πουλήσει. Είχε δικαίωμα; Αν ο νόμος είναι το μόνο κριτήριο, ναι είχε. Αν το έννομο εμπορικό κέρδος είναι το μόνο κριτήριό του, ναι είχε – σε τούτο τον κόσμο τουλάχιστον.
Όμως: αυτά δε σημαίνουν ότι δε βλέπω τη βαρβαρότητα. Είναι βαρβαρότητα οι αντιδράσεις όσων αποκεφαλίζουν ομοιώματα με μάτια γεμάτα μίσος, καίνε κτίρια βάζοντας ανθρώπους σε κίνδυνο, επιτρέπουν στον εαυτό τους να γίνουν όχλος. Οι φανατικοί μουσουλμάνοι αντιδρούν βάρβαρα. Αγνοώντας την ίδια τους την ιστορία, την πορεία και την πίστη. Σιγά τη διαπίστωση. Αυτό, όμως, δεν αθωώνει το δυτικό κόσμο. Σωστότερα: δεν αθωώνει τους κυρίαρχους και κατέχοντας την εξουσίαν.
Η ιστορία λέει ότι η βαρβαρότητα έρχεται να μας καταπιεί κάθε που μια νέα τάξη πραγμάτων γεννιέται, αποφασίζεται. Η νέα τάξη βαφτίζει τον εαυτό της «πολιτισμό» και τους απέναντι «βαρβάρους». Αν δεν είναι, φροντίζει να τους κάνει – υπερτονίζοντας τις μερικές ταυτότητες που την βολεύουν. Άρα, όπου ακούω νέα τάξη, ανθρώπινο κρέας μου μυρίζει. Τι επιδιώκει να καταστρέψει η εκάστοτε νέα τάξη; Τους συνεργατικούς πολιτισμούς (πιο ευάλωτοι, δυστυχώς), τις κοινωνίες ή κοινότητες με ισχυρή παράδοση και τις κοινωνίες που βαδίζουν/αν προς μεγαλύτερη δημοκρατία. Αυτοί είναι οι εχθροί της.
Η νέα τάξη δεν είναι φορέας δημοκρατίας. Ακόμη κι αν εμφανίζεται να πουλάει δημοκρατία με το καντάρι, όπως πάει να κάνει ο Μπους, η εκάστοτε νέα τάξη μισεί τη δημοκρατία. Στην τωρινή συγκυρία, η μάσκα πέφτει όταν κοιτάξεις στην κοιλιά του θηρίου, στις ίδιες τις ΗΠΑ. Η δημοκρατία πεθαίνει στα χέρια της δυναστικής εξουσίας. Όσοι μιλούν για τις δυτικές κοινωνίες ως προπύργια κάποιας θολής δημοκρατίας, οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι αν και όση δημοκρατία υπάρχει σήμερα δεν έχει φίλους στα υψηλά κλιμάκια. Τα υψηλά κλιμάκια επιδιώκουν, και στη δύση, την ανάκληση όσων κερδίσαμε με το αίμα των πολλών και τους κοινούς αγώνες.
Άρα, το ζητούμενο για τις εξουσίες στη Δύση δεν είναι ο εκδημοκρατισμός οποιουδήποτε. Αν σε νοιάζει η δημοκρατία, ξεκινάς από το σπίτι σου. Η δημοκρατία είναι άλλοθι. Και ισχυροποιείται όλο και περισσότερο ακριβώς γιατί τα ακραία ισλαμικά στοιχεία παίρνουν το πάνω χέρι και η βαρβαρότητα τους δένει υπέροχα τη συνταγή. Το λέει ο ποιητής μας. Οι βάρβαροι είναι χρησιμότατοι. Κι επειδή εγώ, δηλαδή εμείς, δεν είμαι υπεύθυνη πολίτις, επειδή εγώ, δηλαδή εμείς, δεν αντιδρώ και αφήνομαι στην ευκολία της παντοδύναμης αδράνειας, επειδή το βλέμμα μου σκλαβώνει, το ψέμμα του εξουσιαστή μου που επιθυμεί να εκβαρβαρίσει τον αντίπαλό του, γίνεται δικό μου ζωτικό ψεύδος. Βολεύει, αδελφέ, πώς να το κάνουμε.
Αυτό ακριβώς λέω, που καταλάβατε. Φαύλος κύκλος που σπάει μόνο αν εμείς, δηλαδή εγώ, αρνηθούμε τη βαρβαρότητα, αρνηθούμε τη γοητεία της βαρβαρότητας, αρνηθούμε το ισχυρό ναρκωτικό των συνειδήσεων που είναι η βαρβαρότητα και τις ξυπνήσουμε και τις απεξαρτήσουμε με το ζόρι.
Προσωπικά, βλέπω την απάντηση στην οικουμενική ρίζα του τόπου μου και των λοιπών τόπων του όντως πολιτισμού. Δηλαδή, όπως ο εμείς Μααλούφ, τη βλέπω στο βλέμμα που ελευθερώνει. Αναγνωρίζω τη βαρβαρότητα κι επιμένω να βλέπω τα αίτιά της. Με ξεβολεύει. Πονάει. Με εξοργίζει. Αλλά θέλω, δηλαδή θέλουμε, άμα μεγαλώσουμε να μοιάσουμε λίγο του Σεφέρη και του Τζώννυ: κάποιος, ένας φτάνει, να πει πως στο αδιέξοδο γίναμε οι άνθρωποι-διέξοδος.
Έβαλα τον αδελφό να σκανάρει νυχτιάτικο, γιατί βρήκα μεν αυτές τις εικόνες στο ουέμπ, αλλά είδα με έκπληξη ότι ο ιδιοκτήτης του σάιτ είχε σβήσει το πρόσωπο του προφήτη (σβήνοντας μιαν αλήθεια για κάποιους εκ των προγόνων του: υπήρξαν ανεικονικοί αλλά και ελαστικοί, άνθρωποι της ευρείας ταυτότητας). Ένα ευχαριστώ σε αυτόν που ξενύχτησε πάλι με τις εμμονές της αδελφής του.
Κλικ στις εικόνες, για να διαβάσετε τις λεζάντες και να γνωρίσετε τον Μωάμεθ αυτοπροσώπως.
Ελπίζω τώρα να μη μου κάψουν εξαγριωμένοι μουσουλμάνοι τη λοκάντα, επειδή εκθέτω έργα με το πρόσωπο του Προφήτη. ..
37 σχόλια. Εσείς τι λέτε;
Λέμε: Γυναίκα, που τόλμησες να μας προσβάλεις, πέρνα αύριο από το Τζαμί της ενορίας σου με δέκα κιλά κούτσουρα, μία μαρμίτα κια πέντε
κιλά πατάτες, ένα ματσάκι μαιντανό και πεντέξι καρόττα, αλάτι και πιπέρι, να σε κάνουμε βραστή ραγού, βλάσφημη.
Πάρε κι ένα δωράκι να μην ξεχάσεις ποτέ ποιοί είμαστε. Ίσως να μας έχεις ήδη δει...
ΤΟ ΜΗ-ΒΛΕΜΜΑ
Το βλέμμα μας, γκιαούρισσα, δεν απελευθερώνει, το βλέμμα μας, φαρμακώνει... το βλέμμα μας, σκοτώνει...
Καλό βράδυ, Cara
Αυτό που λέω, Γάτε, είναι πως πρόκειται για κομμάτι - το κομμάτι που αισθάνθηκε να δυναμώνει, να εξουσιάζει με την άνοδο της Χαμάς στην εξουσία.
Κι εκεί οφείλει να είναι καθαρό το βλέμμα μας - βλέμμα ελευθερωτής κι όχι δυνάστης. Το δικό *μας* βλέμμα και το βλέμμα των πέρι λύνει ή δένει ανθρώπους.
Πολλοί ξεχνούν ότι παρόμοια φαινόμενα (σε πολύ μικρότερη έκταση) είχαμε και στη χώρα μας, θυμίζω τον αυστριακό σκιτσογράφο που δημιούργησε ένα κόμικ με πρωταγωνιστή τον Χριστό και καταδικάστηκε από δικαστήριο! Παρόμοιας υφής θεωρώ και την περίπτωση του αμφιλεγόμενου ιστορικού Ντέιβιντ Ίρβινγκ που καταδικάστηκε και φυλακίστηκε στην Αυστρία επειδή έχει διαφορετικές απόψεις πάνω την ιστορία (και αυτός παραβίασε κάποια όσια και ιερά). Φοβάμαι ότι αν σήμερα δεν μπορούμε να μιλάμε για τη θρησκεία και την ιστορία, αύριο δεν θα μπορούμε να μιλάμε για (ή να διακωμωδούμε) τον ΠΑΟ, τον ΠΑΟΚ, τον Ολυμπιακό ή την ΑΕΚ (αφού ως γνωστόν είναι θρησκείες) και μεθαύριο θα γινόμαστε στόχος αν σκιτσάρουμε τη ΧΧΧΧ (ο αποστολέας αυτολογοκρίθηκε).
Γιατί βρε Μιραντολινάκι μου γιατί,
τόσο ωραία κοπέλα και βασανίζεις το μυαλουδάκι σου με αυτά τα πράγματα.
Άλλωστε το πε κι ο ποιητής.
Εγώ Θεός εσύ Αλλάχ,
όμως κι οι δυο μας Αχ και Βαχ
Το θυμάμαι το κόμικ.Ηταν και ο Θωρ ή ο Όντιν μαζί με τους άλλους.Και συμπεριφέρονταν όλοι σαν θεοί πραγματικοί.
Την ίδια περίοδο που βγήκε το κόμικ είχε αρχίσει να ανακτά η θρησκεία την αίγλη της.
Η πίστη παρουσιάζεται σαν υπέρβαση του λόγου (που θεωρήθηκε ο υπεύθυνος για την παρκμασμένη καταναλωτική κοινωνία), το εκκλησίασμα προσφέρεται για νέο συλλογικό υποκείμενο, ικανό να παραλάβει τη σκυτάλη από το χρεωκοπημένο προλεταριάτο , ο Χομεινί ευπρόσδεκτο εμπόδιο στα σχέδια του ιμπεριαλισμού , οι μουτζαχεντίν στο Αφαγανιστάν, και οι καθολικοί παπάδες στην Πολωνία δίνουν το τελειωτικό χτύπημα στον σοβιετικό ιμπεριαλισμό.
Η θρησκεία, έχει κάτι ελκυστικό για όλους, μπορεί λοιπόν να αποτελέσει τη βάση ενός νέου συλλογικού μύθου αλλά και να περιβάλει την εξουσία με τον μανδύα του ιερού.
Πολλοί διανοούμενοι -σε ανατολή και δύση (και στην ελλάδα)-βρίσκουν λόγο ύπαρξης ανακατασκευάζοντας την ιστορία των λαών τους υπό το φώς του νέου μύθου, και πολλοί δημοκρατικά εκλεγμένοι αρχίζουν να βρίσκουν ελκυστική την ιδέα να λογοδοτούν στο θεό αντί στο εκλογικό σώμα.
Ο Μπ. Ράσσελλ(όχι ο Κεν) λέει ότι η Αθηναϊκή δημοκρατία ήταν ένα παράδοξο ιστορικό διάλειμμα από το πουθενά.Πιθανόν το ίδιο να ισχύει και για την αναγέννηση, το διαφωτισμό και τις επαναστατικές απόπειρες του 19ου-20ου αιώνα.
Σημείωση
Μην μου αφιερώνεις εμένα :-) ανάλυση για το πόσο αντιδημοκρατική και ανορθολογική γίνεται η νεοσυντηρητική Αμερική γιατί έχω γράψει για το newspeak της νέας τάξης, και για τους διανοούμενους που ανακηρρύσουν τη δημοκρατία "Θεό που απέτυχε" και προετοιμάζουν το εκεί εκκλησίασμα για ελέω θεού μοναρχία.
Το θέμα είναι αν δικρίνεις ομοιότητες ανάμεσα σε αυτά που συμβαίνουν εκεί και σε αυτά που συμβαίνουν εδώ και στον μουσουλμανικό κόσμο.
Αν ο αμερικανός τηλεοπτικός ιεροκήρυκας , ο έλλην μειλιχιος χουντικός επίσκοπος και ο μουλάς που ρίχνει την πρώτη πέτρα στη μοιχαλίδα, είναι το ίδιο πρόσωπο.
Και "βλάσφημη" ΚΑΙ γυναίκα! Ακούς να σκέφτεσαι, ακούς να θέλεις να μοιάσεις του Σεφέρη!
Ακούς εκεί να εκπλήσσεσαι που όλοι αυτοί που διαμαρτύρονται, καίνε και καταστρέφουν, αποκλείεται να έχουν καν δει τις γελοιογραφίες!
- Πες μας και άλλα
Κάνε αυτό που σου αρέσει, στο βαθμό που δεν θίγει το δικαίωμα κάποιου άλλου να κάνει το ίδιο, αυτός είναι ο ορισμός της ηθικής.
Γ. Ντυέρ
Ο Αριστοτέλης λέει είμαστε άνθρωποι και θα θυμώσουμε και θα μισήσουμε και θα χαρούμε και θα συμπονέσουμε και θα ζηλέψουμε, αρκεί να το κάνουμε με το σωστό τρόπο. Και σωστός τρόπος “διαχείρισης” των παθών είναι ο τρόπος του μέτρου, η εύρεση και επίτευξη του μέσου ανάμεσα στα άκρα που συνιστούν υπερβολή και έλλειψη.
Η λογική είναι ο ανεκτίμητος σύμβουλος της ελεύθερης προαίρεσης· η λογική θα καθοδηγήσει τον άνθρωπο στο πώς θα βιώσει και θα εκδηλώσει τα πάθη, πώς θα σχετιστεί στην πράξη με τους άλλους ανθρώπους, πώς θα αντιμετωπίσει τις καταστάσεις, τα γεγονότα και τα πράγματα μέσα στην πολιτική κοινωνία.
«Υπάρχουν πολιτισμοί που απεικονίζουν το Θεό, τους αγίους, όπως ας πούμε ο δικός μας, αφού πάλεψε πολύ και χύθηκε αδελφικό αίμα. Το λέμε εικονομαχία.»
Να θυμίσω ότι μία από της συνέπειες της εικονομαχίας στο Βυζάντιο ήταν η αποδυνάμωση της αυτοκρατορίας με αποτέλεσμα να χαθούν περιοχές στην Ανατολή και οι Άραβες να φτάσουν στα τείχη της Πόλης. Ακόμη με την επικράτηση των εικονολατρών η εκκλησία απέκτησε τεράστια δύναμη που μέχρι σήμερα δεν έχει χάσει.
Πολλά ειπώθηκαν. Θρησκείες, ελευθερίες, δικαιώματα χάσανε κάθε έννοια. Η βία γίνεται σημαία επίθεσης για τον αδικημένο και θα γίνει σημαία υπεράσπισης για τον αμυνόμενο.
Ποιος είναι έτοιμος να προβλέψει τις συνέπειες μιας «εικονομαχίας» στην αρχή του 21ο αιώνα;
«…βλέπω την απάντηση στην οικουμενική ρίζα του τόπου μου και των λοιπών τόπων του όντως πολιτισμού.»
Ποιος θα γκρεμίσει τα «τείχη» από τις πόλεις-κάστρα γιατί...
Η πραγματική εθνότητα μας είναι το ανθρώπινο γένος.
Χ. Γουέλλς
Συμφωνω απόλυτα
συμφωνώ απόλυτα επίσης
με το ποστ σου εννοω
Στὸ γήπεδο Καραϊσκάκη, πρὸ μηνῶν, κάποια νέα παιδιά, εἴχαν ἐκδηλώσει τὴν καλλιτεχνική τους διάθεση, καίγοντας τὴν ἀλβανικὴ σημαία. (Συνελήφθησαν τελικῶς, κατόπιν κινητοποιήσεως ὅλων τῶν ἀρχῶν καὶ τοῦ τύπου, καὶ στιγματίστηκαν ὡς ἐκ τούτου.) Γιὰ κάποιον περίεργο λόγο, κάποιοι ἰσχυρίζονται ὅτι δὲν ἐπιτρέπεται νὰ καῖμε τὴν ἀλβανικὴ σημαία, ἀλλὰ ἐπιτρέπεται νὰ χλευάζουμε καὶ νὰ ὑβρίζουμε τὸν προφήτη τοῦ ἰσλάμ. Περίεργη ἄποψη. Ὑποπτεύομαι ὑποκριτική. Ὑποπτεύομαι δηλαδὴ, ὅτι τό ἴδιο ἔντονες θὰ ἦταν οἱ ἀντιδράσεις ἐὰν, ἐμεῖς ἐδῶ, κάναμε κάτι τέτοιο εἱς βάρος μουσουλμάνου. (Εἶχαν ἄλλωστε φρυάξει ὅλοι, μὲ τὴν ὑπόνοια καὶ μόνον ὅτι νεαρὴ τις ἠθοποιὸς δὲν σεβάστηκε, κατὰ τὴν διάρκεια τηλεοπτικοῦ γυρίσματος τζαμί στὴν Θράκη (κατηγορία ποὺ ἦταν, ὅπως ἀπεδείχθη, ψευδής, καὶ πιθανόν ἀποτέλεσμα πρακτορικῆς δράσεως).) Γιατὶ τώρα κάποιοι κατηγοροῦν τοὺς προηγουμένως συμπαθεῖς τους μουσουλμάνους; Ὑποπτεύομαι γιὰ νὰ στηρίξουν τὴν πρακτικὴ νὰ χλευάζουν καὶ νὰ ὑβρίζουν καὶ νὰ καταπατοῦν τὴν ἀξιοπρέπεια καὶ τὰ δικαιώματα ὄχι τῶν μουσουλμάνων, ἀλλὰ τῶν χριστιανῶν· οἱ ὁποῖοι χριστιανοὶ εἶναι οἱ μόνοι ποὺ ὑβρίζονται σήμερα, χωρίς νὰ τολμοῦν κἄν νὰ ἀντιδράσουν. Μήπως ξυπνήσουν καὶ οἱ χριστιανοί;
Εἶναι πάντως δυσεπίλυτο τὸ ἐρώτημα ἐὰν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει ἐλεύθερη καὶ πολυπολιτισμικὴ κοινωνία συγχρόνως.
...Ὁ Ντυὲρ εἶπε, λέει, «Κάνε αυτό που σου αρέσει, στο βαθμό που δεν θίγει το δικαίωμα κάποιου άλλου να κάνει το ίδιο· αυτός είναι ο ορισμός της ηθικής.» Δηλαδὴ νὰ περιλούσουμε μὲ ὕβρεις τὸ σόι τοῦ κ. Ντυὲρ καὶ νὰ τοῦ ῥίξουμε καὶ μερικὰ χαστούκια, ἀφοῦ καὶ αὐτὸς μπορεῖ νὰ κάνει τὸ ἴδιο;
Συμφωνάω και επαυξάνω Μιραντολίνα μου! Το παιχνίδι παίζεται πια χωρίς κανόνες, με ευθύνη ημών των "πολιτισμένων"...
Είστε ποταμός!
Περαστικέ, καλά που πέρασες και σε βρήκα – καλώς όρισες!
Η διαφορά εδώ, στο θέμα του αυστριακού, αλλά και εκείνου του κακού ζωγράφου που του ξεκρέμασαν το έργο από το άουτλουκ, είναι πως δεν απειλήθηκε η ζωή τους, δεν σπιλώθηκε η αξιοπρέπειά τους, σήμερα είναι ήσυχοι σπίτια τους, χωρίς φετφάδες να επικρέμονται ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από το κεφάλι τους. Η «πολύ μικρότερη έκταση» έχει πολύ μεγάλη σημασία. Ακόμη κι ο μέγας έλλην διανοητής Μίμης Ανδρουλάκης με τα μιστηνι μου (Κύριε και θαυμαστά τα έργα σου), που βρέθηκε αντιμέτωπος με το πιο άγριο κομμάτι του παλαιοημερολογίτικου συνοθηλεύματος, δεν πυρπολήθηκε είτε αυτοπροσώπως είτε ως ομοίωμα (προς μεγάλη απογοήτευση ημών των φαν του, που περιμέναμε να δούμε να φλέγεται και το σώμα του ως το πνεύμα του).
Αστειεύομαι, νταξ, και δεν έχω σε μεγάλη εκτίμηση τον μίνι. Αυτό που σοβαρά θέλω να πω είναι ότι, δεν είναι μικρή αυτή η διαφορά. Είναι και μεγάλη και, βεβαίως, πολιτισμική. Φανατικοί ,ακραίοι, αφιονισμένοι, κομπεξικοί υπάρχουν όπου γης. Το θέμα είναι ποια όρια τους θέτει η κοινωνία και πόσο βαθιά επιτρέπει να ριζώσει το κακό.
(Την ΧΧΧΧ να την κάνετε ότι θέλετε, αλλά κάτω τα χέρια από τον ΠΑΟΚ! )
Αχ Λαμπρούκο μου, μήπως το θέλω; Είναι κληρονομικό χάρισμα. Ασε που εξαιτίας του απόμεινα στο ράφι η μεγαλοκοπέλλα…
Αλβέριχε δε φταίω εγώ που εσύ κάνεις αυτοκαταστρεφόμενα ποστάκια (στο βάθος ακούγεται η μουσική από τις Επικίνδυνες Αποστολές). Δεν μου επιτρέπεις να ενσκήψω στο αρχείο σου όπως πρέπει.
Ένα πράγμα από τη μέρα μου φύλαξα για σένα – το άκουσα στις ειδήσεις κι είναι η κατ εξοχήν σημαίνουσα (αλά Έκο) των ως τώρα ειδήσεων: η Τουρκία, που στόλιζε σχολικά εγχειρίδια με μικρογραφίες σαν αυτές σε τούτο το ποστ, αποφάσισε να τις αποσύρει από τα βιβλία των παιδιών, παρ ότι αποτελούν λαϊκή της παράδοση και παρ ότι δεν υπάρχει εδάφιο του Κορανίου που να απαγορεύει την απεικόνιση του προφήτη. Δηλαδή, μια μουσουλμανική χώρα αποποιείται μιαν δική της παράδοση (επηρεασμένη από την Περσία και το Βυζάντιο – δεν είναι κακό να το πούμε) και υιοθετεί μιαν ξένη για να μην προκαλέσει τους μουσουλμάνους! Η λέξη «εξωφρενικό» χάνει το νόημά της..
Το συλλογικό υποκείμενο Εκκλησία δεν μπορεί να προσφερθεί ως νέο – εμείς είμαστε νέοι. Είναι αρχαιότατο. Όπως και η επανάσταση – είναι το μηχανάκι στην διαρκή εξέλιξη των κοινωνιών. Ιστορία ερήμην των λαών δεν υπάρχει.
Τώρα, διακρίνω εξαιρετικές ομοιότητες στις εξουσίες, το είπα και στον περαστικό, αλλά διακρίνω και μεγάλες διαφορές στους λαϊκούς πολιτισμούς που είναι πολύ σημαντικές. Ως θήλυ μάλιστα (ευχαριστώ Κατερίνα μου για την υπενθύμιση – χρειαζόταν!) τις θεωρώ ακόμη σημαντικότερες απ ότι εσείς οι άρρενες. Το γεγονός, δηλαδή, ότι δεν κινδυνεύω με λιθοβολισμό (εμού της ιδίας) αλλά το πολύ πολύ με μια γενική ρήση περί κουσουριών ή αμαρτίας (ως τσαμπερδόνα) είναι σημαντικό (Εκο, εκο) και μέτρο των λαϊκών αξιών.
Σίγμουδ, ο ορισμός του Ντύερ μου φαίνεται ρηχός, να πω την αλήθεια μου. Κι αυτό γιατί αφορά μονάδες. Είμαι κοινωνίστρια, που θα λέγαν κι οι παλιοί.
«Ακόμη με την επικράτηση των εικονολατρών η εκκλησία απέκτησε τεράστια δύναμη που μέχρι σήμερα δεν έχει χάσει».
Λάθος, απ όσο ξέρω. Επί εικονομάχων αυτοκρατόρων υπήρχαν εικονομάχοι πατριάρχες, επίσκοποι κλπ στους θρόνους. Το μεγαλύτερο κομμάτι από την εξουσία της εκκλησίας ήταν φίλα προσκείμενη στους αυτοκρατορες και μια χαρα περνουσανε και τότε. Επίσης, ο ξακουστός εικονομάχος Θεόφιλος ήταν εξαιρετικός βασιλέας και διοικητής. Έτερον εκάτερον.
»Η πραγματική εθνότητα μας είναι το ανθρώπινο γένος»
Η πραγματική ταυτότητά μας είναι το ζήτημά μας.
Ανχελίτο, Ελέφαντα και ΤσάκαΧαν (ιν αλφαμπέτικαλ όρντερ), πολύ χάρηκα και που σας είδα και που συμφωνούμε.
Καλλίμαχε (με την γραφή ταυτότητα που τόσο μ αρέσει), για τις δήθεν τάχαμου πολυπολιτισμικές, που κρατά από την αποικιοκρατία και τη βαρβαρότητα η σκούφια τους, θα σε γελάσω. Όμως η οικουμενικότητα έχει δείξει να τα καταφέρνει μια χαρά αν δεν ποτιστεί από δυτικούς εθνικισμούς.
Επίσης, βλέπω αυτό το "σ" στα ελληνικά του ονόματός σου, Καλλίμαχε - μάλλον πρέπει να πας να το αντικαταστήσεις με λατινικό "s" για να βγαίνει σωστα.
η εγω η τα τανξ
η ο τρομονομος η η τρομοκρατια
η εμεις η αυτοι
η προσκυνηση η βια
η κοκα η πεπσι
γαμωτο! ΤΣΙΤΣΙΜΠΙΡΑΑΑΑΑΑ...
η θανατος
Γι' αυτόν που θεολόγησε περί των εικόνων μέσα στη θαλπωρή του ανεικονικού χαλιφάτου ούτε κουβέντα;
<εμβρόντητος>
Γιατί σήμερα,πράγματι είναι το ερώτημα Mirandolina(καλησπέρα σας).
Η γνώμη μου: Διότι σήμερα ο παγκόσμιος πολιτισμικός χυλός που μαγειρεύει η Αμερικάνικη κουζίνα δεν θέλει ανατολίτικα μυρωδικά.Οι περιφερειακές παραδόσεις είναι ενοχλητικές για οικονομικούς λόγους,γιά ορθούς λόγους,γιά ποικίλους λόγους.Η απαντήσεις αυτων των παραδόσεων μπορεί να είναι τρείς:
-Υποταγή
-Αντιπαράθεση
-¨Αμυνα
Η νομικιστική-ηθικιστκή( η κυρίαρχη δηλ. σήμερα ) εκδοχή του Ισλάμ, όπως και κάθε Θρησκεία (όχι Εκκλησία),στερούνται την δεύτερη δυνατότητα.Αυτή η υπόθεση δείχνει και τα όρια του Ισλάμ (διαχωρίζω τον μυστικισμό).Θυμηθείτε τα καμώματα των δικών μας ευσεβιστών.
Θα διαφωνίσω λίγο γιά την Χαμάς.Νομίζω ότι σ'αυτήν κυριαρχεί το πολιτικό κι'όχι το θεοκρατικό στοιχείο.Δεν μιλώ γιά τον σκληρό της πυρήνα αλλά γιά την τεράστια πολιτική της επιρροή.
Ηλίας
Η επιλογή της στιγμής που δημοσιεύθηκαν τα σκίτσα ίσως θα μπορούσε να μας βοηθήσει στο να βγάλουμε κάποια αρχικά συμπεράσματα, όπως αναφέρεις Mirando.
Και πόσα ζητήματα ζωτικά για την αρμονική επιβίωση. Η πραγματική ταυτότητα, τα όρια που μπορεί να επιβάλλει μια κοινωνία, η ελευθερία του λόγου, ο σεβασμός στα πιστεύω του συνανθρώπου...
Τελικά Mirando, όλα τα είχε συμπεριλάβει ο Cervantes στον Quijote κάποιους αιώνες πριν. Χθες και σήμερα ίδια κι όμοια.
Πάνο, τον Κάγκαν και τα περί σύγκρουσης ΗΠΑ- Ευρώπης που έγραφε προ διετίας μου θύμισες. Το βάζω στα «προσεχώς» (το ευλόγειν θα μπορούσε να είναι πλήρης απασχόληση, μιλάμε - η λίστα προσεχώς όλο μεγαλώνει).
Νύφε, γιατί ποτέ δε μπορώ να πω με τόσο λίγα λόγια τόσο πολλά? (Σοφία, τι θα κάνουμε μ αυτή μου την πολυλογία?)
Ακίνδυνε, μου έστειλε ένας φίλος μια εξαίρετη συλλογή απεικονίσεων του Μωάμεθ. Άρα, στα προσεχώς και ο θεολόγος του χαλιφάτου.
Ηλία, πάντα σας χαίρομαι. Πρέπει να αποκτήσετε ευλογ, επιμένω.
Η Χαμάς μπορεί βεβαίως να είναι πολιτικό κίνημα (και το οφείλει, ακόμη περισσότερο, τώρα που κρατά το τιμόνι στα χέρια) αλλά το πόιντ μου δεν ήταν αυτό, όσο το τι μήνυμα έστειλε η άνοδος της Χαμάς με το συγκεκριμένο σκληρό πυρήνα στην εξουσία (μου ήρθε: σιγά μη σου φύγει κανά πόιντ, κυρά μου!).
ΜακΦλάυ, δεν ασχολήθηκα με την καλλιτεχνική αξία των σκίτσων θεωρώντας την αιτία ή αφορμή–απλώς είπα και γι αυτό τη γνώμη μου (βλέπεις, ένα γέλιο θα τους θάψει). Η πρώτη παρατήρηση, δηλαδή, αφορά ουσιαστικά το στυλ γραφής μου (και την αδυναμία μου στις περικοκλάδες). Δεν αλλάζει αυτό, δυστυχώς.
Όσο για την «αυθαίρετη» εκτίμησή μου,
αν αφορά την έλλειψη πρόθεσης τέτοιων διαστάσεων πρόκλησης: μου φαίνεται στα όρια ακραίας θεωρίας συνωμοσίας να δεχθώ ότι ο δανός ήταν σε θέση να τα προβλέψει όλα αυτά και δημοσίευσε. Είναι άλλωστε εξίσου αυθαίρετο να το θεωρήσω και στηρίζεται σε σενάρια τύπου X-files.
αν αφορά την πρόθεση για κέρδος:σήμερα στηρίχθηκε ακόμη περισσότερο, καθώς το γαλλικό σατυρικό έντυπο που τα αναδημοσίευσε βγήκε όλο χαρά να πει ότι μες σε λίγες ώρες ξεπούλησε και ξανατυπώνει. Εκτός αν εσύ πιστεύεις ότι στο μυαλό ενός διευθυντή εφημερίδας η λέξη «πωλήσεις» δεν είναι βασιληάς.
Χουανίτα, στρώσου πάλι σε παρακαλώ - όπως με το Μέχικο - να μας παρουσιάσεις τον Κιχότε! Θα στο χρωστάμε.
Κάτι ἄλλο. Σὰν νὰ πῆρε τὸ μάτι μου ὅτι στὴν Βρετανία προσφάτως ἀπερρίφθη (πάντως ἐξετάστηκε σοβαρά καὶ συνεχίζει νὰ ἐξετάζεται), πρόταση νόμου, στοχεύοντος στὴν ἐξασφάλιση τῆς πολυπολιτισμικῆς εἰρήνης, μετά τὰ ἐπεισόδια τῆς Γαλλίας, ὅπως ἀντιμετωπίζεται ἡ προσβολὴ τῆς θρησκείας μὲ τοὺς ὑπάρχοντες νόμους κατὰ τοῦ ῥατσισμοῦ. Δηλ. νὰ θεωρεῖται ἡ προσβολὴ τῆς θρησκείας ἰσοδύναμη νομικῶς μὲ τὴν προσβολὴ τῆς φυλῆς καὶ νὰ διώκεται μὲ τὴν κατηγορία τῆς ὑποκινήσεως ῥατσιστικοῦ μίσους (γιὰ τὸ ὁποῖον ἡ ἰσχύουσα ἤ προωθούμενη νομοθεσία εἶναι αὐστηρότατη). Ἡ πρόταση νόμου ἀπερρίφθη, ἀλλὰ τὸ ἐρώτημα παραμένει, ἐὰν εἶναι αὐτὰ τὰ δύο τὸ ἴδιο, ἐὰν χρειάζεται τὸ ἕνα, τὸ ἄλλο ἤ καὶ τὰ δύο. (Καὶ ἐὰν εἴμαστε σὲ κατάσταση ὅπου χρειάζονται τέτοια μέτρα μᾶλλον ὑπάρχει ἤδη πρόβλημα. Καὶ μέχρι ποῦ θά φτάσουν τὰ μέτρα καὶ ὡς πότε ἡ κατάσταση θὰ ὀξύνεται;) (Στὴν Ἑλλάδα τὸ Σύνταγμα ἐπιβάλλει τὸν σεβασμὸ στὶς «γνωστὲς» θρησκεῖες (ὁπότε ὁ ΠΑΟΚ, γιὰ νὰ σὲ προλάβω, δὲν καλύπτεται).)
Τώρα, βεβαίως, ἐὰν οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες ἐχλεύαζαν τὸν Σαρδανάπαλο καὶ τοὺς Βαβυλωνίους, δὲν τὸ μάθαιναν οἱ τελευταῖοι, γιὰ νὰ θιγοῦν. Τώρα, ἐκτὸς τοῦ ἐπιπλέον προβλήματος ἐκ τοῦ ὅτι ζοῦμε στὸν ἴδιο τόπο λόγῳ τῆς μεταναστεύσεως, τὸ μαθαίνουν καὶ μακρυὰ ἀκόμη ἐὰν βρίσκονται.
Κάτι ἄλλο. Λὲς ὅτι γιὰ τὰ σκίτσα δὲν θὰ ἔπρεπε κἄν νὰ θιγοῦν. Ἔστω. Γιὰ τὴν μαντὴλα, γιατὶ θά ἔπρεπε νὰ θιγοῦν; Στὴν μία περίπτωση ἐπιτρέπεται κάτι, θὰ μοῦ πεῖς, στὴν ἄλλη ἀπαγορεύεται κάτι. Δὲν εἶμαι βέβαιος ὅτι αὐτὴ ἡ τεχνικὴ διαφορὰ εἶναι ἐπαρκής, πάντως, καὶ στὶς δύο περιπτώσεις τὸ σκεπτικὸ ἦταν ὅτι τὸ γαλλικὸ λαϊκὸ κράτος δὲν λαμβάνει ὑπ᾿ ὅψιν ὁποιαδήποτε θρησκευτικὴ ἰδιαιτερότητα. (Ὅταν ὅμως κάποιος ἀνήκει συνειδησιακὰ στὸ «ἔθνος τοῦ ἰσλὰμ», μὲ καθορισμὸ θρησκευτικό, καὶ ὄχι στὸ γαλλικὸ ἔθνος, μὲ καθορισμὸ πολιτειακὸ -βάσει αὔτοσυνειδησίας καὶ αὐτοκαθορισμοῦ, ἐννοῶ-, τί γίνεται;)
Σκόρπια ἐρωτήματα...
[Στὴν σελίδα τῶν σχολίων τὸ ὄνομα ἐμφανίζεται μετατραπὲν σὲ μικρὰ γράμματα, ἀλλὰ στὴν ἀρχικὴ σελίδα τοῦ ἄρθρου μὲ ὅλα τὰ γράμματα κεφαλαῖα (ὅπως τὸ γράφω).]
Και μια πτυχή του θέματος που πρέπει να ενδιαφέρει ιδιαίτερα εμάς:
κουφέτο για την Τουρκία ήταν αυτή η ιστορία, όταν η γείτων θέλει να παίξει το ρόλο της συνετής δύναμης και της σταθερής γέφυρας ανάμεσα στη Δύση και το Ισλάμ, ρόλο που της απέδωσε η Αυτοκρατορία.
Ο Θαπατέρο και ο Ερντογάν που επιβλέπουν το πρόγραμμα Συμμαχία τών Πολιτισμών δημοσίευσαν από κοινού άρθρο!(Αναδημοσιεύεται στο χθεσινό "Βήμα").
Ηλίας
Εγώ επί του θέματος βγάζω τον σκασμό, για λόγους που εξηγώ στον Μαύρο πρόβατο, αλλά μου αρέσει ο τρόπος που θέτεις τα ζητήματα και προβληματίζεις τον Λαμπρούκο...Συνέχισε.
Στην Ελλάδα έχουμε άλλα ήθη διότι είμεθα άλλος λαός, Καλλίμαχε. Η ύβρις των θείων σημαίνει αυτεπάγγελτη δίωξη, αν δεν απατώμαι. Ενώ, αν λόγω προσβάλεις την εθνικότητα δεν τρέχει μία.
Δηλαδή, ο νομοθέτης στην Ελλάδα κρίνει ότι η εθνικότητα κάποιου είναι κατώτερο χαρακτηριστικό από την πίστη του.
Στο θέμα της μαντήλας: είναι απίστευτο να απαγορεύεις σε έναν άνθρωπο να ντυθεί όπως θέλει, επειδή δε θες η θρησκεία του να είναι ορατή. Αυτό αποτελεί ποινικοποίηση της πίστης. Νόμος 4000 κατά του τέντυ-μπόυσμου στην ανάποδη. Φτάσαμε (οι γάλλοι δηλαδή) να είναι τα πανκια καλόδεχτα και να μας ενοχλούν τα καλά κορίτσια. Εξεγείρεται η ροκενρολλική μου φύσις (οι επιρροές του κ. Φώλιου είναι πια εμφανείς).
[Ο ΠΑΟΚ είναι πατρίδα και θρησκεία, καθότι η ομάδα του Μεγαλέξανδρου. Κι άμα δεν ήταν τα ΠΑΟΚια κι οι ηπειρώτες ακόμη σκλαβωμένοι θα σασταν. Άσε που δεν θα είχαμε επιδράσει στον ελληνιστικό πολιτισμό...]
Για την Τουρκία – ίσα ίσα, λέω Ηλία, πως με τις πορείες των ισλαμιστών, αποκαλύπτονται πολύ πιο έντονα τα δικά της ανάλογα προβλήματα κι ο μέσος ευρωπαίος (ήδη αντίθετος στην ευρωπαϊκή προοπτική της γείτονος) αισθάνεται να απειλείται περισσότερο. Οι ασκήσεις επί χάρτου των κυβερνήσεων (Θαπατέρο, Ερντογάν κλπ κλπ) κι οι άνωθεν γραφειοκρατικές συμμαχίες δεν αποτελούν κριτήριο, νομίζω.
Μεταξύ μας αυστηρά, Ημίαιμε: ο Λαμπρούκος είναι ο μόνος που ξέρει με ποια ονόματα είμαι επικηρυγμένη (δες στα λινκ του). Οπότε τον καλοπιάνω.
Mirandolina,δυστυχώς η γνώμη του μέσου ευρωπαίου ελάχιστα επηρεάζει τις γεωπολιτικές στρατηγικές των δυνάμεων.Παράδειγμα η κατοχή της Κύπρου.Η Τουρκία δεν επιδιώκει να γίνει "ελκυστική" στους ευρωπαίους αλλά να λύσει στρατηγικά διλλήματα των ελιτ.Αυτό εξάλλου σημαίνει εξωτερική πολιτική.Κι'αυτή ασκείται στα πλαίσια της κατανομής της παγκόσμιας ισχύος.Επι του συγκεκριμένου διαφωνούμε αλλά είναι καλό.
Ηλίας
σωστα: ασε που δε θα είχαμε επιδράσει *στην ινδικη κουζίνα* με τον ελληνιστικό πολιτισμό.
(Που τρέχει το μυαλό μου, που τρέχει...)
Ηλία, ναι, ειναι καλό λίαν. Τώρα, άλλωστε, έχει μικρή σημασία. Στην επανάσταση όμως θα πρέπει να συμφωνήσουμε.
Πάνο μου, δεν ξέρω αν ο Κροπότκιν ή ο Μπακούνιν είχαν βρει το αθάνατο νερό, αλλά κι οι δύο υπηρέτησαν την επανάσταση σε μεγάλη ηλικία με πάθος και ψυχή που ελάχιστοι νέοι επέδειξαν.
Όσο για τα ορθόδοξά μας, ο ευαγγελιστής της Αγάπης, δηλαδή ο μέγιστος των ορθοδόξων επαναστατών, είχε πατήσει τα 90 όταν αγγόγυστα έφυγε στην εξορία για χάρη της πίστης του.
Η επανάσταση είναι για τους ανθρώπους που "είναι επικίνδυνοι: ονειρεύονται με τα μάτια ανοιχτά". Τόσο απλά.
(Το περί συμφωνίας στην επανάσταση είναι απο τα αναρχικά μου, και μαλλονν σε μπέρδεψα.)
Η Αποκάλυψη, Πάνο, δεν είναι ευαγγέλιο. Είναι επαναστατικό βιβλίο. Είναι οδηγίες προς τους καταπιεσμένους, προς της γης τους κολασμένους. Ορίζει μάλιστα την επανάσταση ως προαπαιτούμενο της ανθρωπιάς. Ορίστε:
᾽Εξέλθατε, ὁ λαός μου, ἐξ αὐτῆς, ἵνα μὴ συγκοινωνήσητε ταῖς ἁμαρτίαις αὐτῆς, καὶ ἐκ τῶν πληγῶν αὐτῆς ἵνα μὴ λάβητε· 5 ὅτι ἐκολλήθησαν αὐτῆς αἱ ἁμαρτίαι ἄχρι τοῦ οὐρανοῦ, καὶ ἐμνημόνευσεν ὁ θεὸς τὰ ἀδικήματα αὐτῆς. 6 ἀπόδοτε αὐτῇ ὡς καὶ αὐτὴ ἀπέδωκεν, καὶ διπλώσατε τὰ διπλᾶ κατὰ τὰ ἔργα αὐτῆς· ἐν τῷ ποτηρίῳ ᾧ ἐκέρασεν κεράσατε αὐτῇ διπλοῦν· 7 ὅσα ἐδόξασεν αὐτὴν καὶ ἐστρηνίασεν, τοσοῦτον δότε αὐτῇ βασανισμὸν καὶ πένθος. ὅτι ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῆς λέγει ὅτι Κάθημαι βασίλισσα, καὶ χήρα οὐκ εἰμί, καὶ πένθος οὐ μὴ ἴδω· 8 διὰ τοῦτο ἐν μιᾷ ἡμέρᾳ ἥξουσιν αἱ πληγαὶ αὐτῆς, θάνατος καὶ πένθος καὶ λιμός, καὶ ἐν πυρὶ κατακαυθήσεται· ὅτι ἰσχυρὸς κύριος ὁ θεὸς ὁ κρίνας αὐτήν.
Άρα μιλάει για την Αγάπη, όσο μπορώ να δω. Την αγάπη για τον αδύναμο, τον έσχατο των αδελφών μου. Δε θα κάτσω να μετράω λέξεις. Η Αποκάλυψη είναι αντεξουσιαστικό βιβλίο.
(Να πειράζεις και να δρας όσο αληθώς ελεύθερα δύνασαι ως άνθρωπος, φυσικά, αλλά να θυμάσαι πάντα ότι έχω και ιερά και όσια).
Ψυχώ, μας χαζεύουν ηθελημένα. Και πολεμούν την όντως παιδεία ηθελημένα. Είμαστε στην αντίσταση.
Βρε Πάνο, βρε Πάνο! Ιστορικοί ολκής έχουν καυγά δεκαετιών για το αν είναι ή όχι ο Ιωάννης, και μου ανατρέχεις στον Πετροπουλο? Αυτό είναι κλασσικό θέμα αντιπαράθεσης - ολ τάιμ κλάσσικ, λεω. Είναι ειδικός ο Πετρόπουλος? Όχι περισσότερο από τους ποιητές -- που, φυσικά αντιλαμβάνονται την εκπληκτική ποίηση του κειμένου με τη μία.
Οι επτά συγκεκριμένες Εκκλησίες δεν υπάρχουν πια. Λες το βιβλίο να γράφτηκε γι αυτές? Ή για κάποια αίρεση της εποχής? Αν σε αυτή τη βάση πλησιάζεις την Αποκάλυψη (που η ανατολική Εκκλησία ΔΕΝ ήθελε στην Καινή Διαθήκη) καήκαμε.
Ενδιαφέρον πόστ και συμφωνώ κατ'αρχήν. Το βλέμμα μπορεί να μας ελευθερώσει μόνο από την πλάνη μας...
Θα ήθελα να σημειώσω κάτι εδώ που εχει πιο ωραία ατμόσφαιρα και μπορώ να λέω τα αυτονόητα χωρίς να με παρεξηγεί κανείς... Οι πολιτισμοί δεν συγκρούονται και αυτό γιατί γεννήθηκαν από τη συμβίωση. Ο κόσμος ΔΕΝ χωρίζεται σε δημοκρατικός και ισλαμικός, αυτός ο διαχωρισμός θα ήταν ανεδαφικός γιατί όπως λέει και Τζουζέπε Βάκκα "ποιά δημοκρατία;". Οι διαφορές που τυχόν ενυπάρχουν ονομάζονται "αξιολογικές αντινομίες" μόνο και μόνο γιατί άλλως ο παραλογισμός της κατάστασης θα ήταν τελείως απροκάλυπτος.
Δεν ξεκινάω να αποδεικνύω τους ισχυρισμούς μου γιατί θέλει χώρο και δεν θα το διαβάσει κανείς.
Χαιρετώ σας, σύντροφοι.
πανο ηθελα να στο γραψω και παλιοτερα
για την αποκαλυψη.
ειναι φανερο οτι την εχεις διαβασει απο τον πετροπουλο που την εγραψε απο βαθια εσωτερικη αναγκη.
απο πικροχολη κακια και κομπλεξ απεναντι στον σεφερη και τον ελυτη
στοχευοντας να καλυψει τις αναγκες του αναλογου αναγνωστικου κοινου.
γιατι αυτοι που δεν πιστευουν πρεπει να ειναι τοσο μα τοσο σπασαρχιδιδες;
γιατι πρεπει να με βυθισουν στην δικη τους κολαση;
εχω την δικη μου.
ενοω φυσικα τους φανατικους απιστους
εντος και εκτος του ιδρυματος.
οχι της εκκλησιας
αυτους πιος τους ξερει;
επισης κανεις λαθος για ΤΗΝ λεξη στην αποκαλυψη.
αντιθετα αληθευει οτι Η λεξη βρισκεται κατα κορον στα μεταμοντερνα σκυλαδικα οποτε οι χριστιανοι καλα κανουν και σιγα σιγα εγκαταλειπουν τα ιερα τους κειμενα για χαρη τους.
πιο χαμηλα
πιο χαμηλα
πιο χαμηλα!!!
Πάνο και νύφε, το θέμα είναι μεγάλο κι αξίζει τον κόπο, αλλά με την δέουσα, ιερή προσοχή.
Σαλ.λε, έχεις δίκαιο. Και χάρηκα πολύ το σχόλιό σου.
1. Ο νόμος ασχολείται με τα του νόμου και η θρησκεία με τα της θρησκείας.
2. Ο νόμος τιμωρεί με τα μέσα που του έχουν οριστεί και η θρησκεία ομοίως.
3. Αφορισμοί δικαστών ναι - και δίκες ιερωμένων ναι.
4. Πολιτική αντιμετώπιση πολίτη για θρησκευτικά ζητήματα όχι. Θρησκευτική αντιμετώπιση πιστού για πολιτικά ζητήματα, όχι.
5. Ας τον καταραστούν σε αιώνια κόλαση. Ας τον αφορίσουν.
--
Η ουσία, μου είναι αδιάφορη - η διαδικασία όμως, χωλαίνει. Υποκρισία είναι όταν μία εξουσία ζητάει στήριγμα από μια άλλη γιατί... θίχτηκε.
--
Καλοί οι μουσουλμάνοι, αλλά αυτοί δεν έχουν φωνή. Ούτε είχαν, ούτε θα έχουν. Από συζήτηση με Παλαιστίνιο, πριν 8-9 χρόνια.
"Η διαφορά εδώ, στο θέμα του αυστριακού, αλλά και εκείνου του κακού ζωγράφου που του ξεκρέμασαν το έργο από το άουτλουκ, είναι πως δεν απειλήθηκε η ζωή τους, δεν σπιλώθηκε η αξιοπρέπειά τους, σήμερα είναι ήσυχοι σπίτια τους, χωρίς φετφάδες να επικρέμονται ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από το κεφάλι τους. Η «πολύ μικρότερη έκταση» έχει πολύ μεγάλη σημασία."
Δεν διαφωνούμε Μιρντολίνα μου, αυτό ήθελα να πω κι εγώ, τίποτε άλλο...
Σ;))))
Αλόβαρε, η λογική σου δεν λαμβάνει υπόψιν τους πολιτισμούς όπου ο νόμος κι η πίστη είναι εν και το αυτό. Διατυπώνεις θέσεις από δυτικής καθέδρας, πάει να πει -- η λογική του κοσμικού κράτους ούτε είναι η μόνη ούτε πρέπει να είναι δεδομένη.
Χαίρομαι, κύριε Γάτε.
Μιρανδολίς, αν ήμουν στην Περσία θα μου κόβανε ίσως το χέρι. Δεν θα ρώταγαν τι λέει η Ελλάδα επ' αυτού.
Ασε που δεν γνωρίζω αν εκεί αστειεύονται με αυτούς τους αγίους - εκούσια ή ακούσια.
Σκέφτομαι επίσης αν μια τέτοια περίπτωση, θα τη δίκαζε ο Φύλαρχος, ο Μάγος ή ο Μέγας Σαμάνος.
Μιραντολίνα, από το απόσπασμα που παραθέτεις φαίνεται ξεκάθαρα η τρομερή επίδραση που είχε το κήρυγμα του Ιησού ("αγαπάτε τους εχθρούς υμών" / "αφίετε τους οφειλέτες υμίν" κλπ) στο συγγραφέα της "Αποκάλυψης"...
Εκτός αν υπάρχει και θέμα διάκρισης, δηλαδή πότε αγαπάμε τους εχθρούς υμών και τους οφειλέτες υμίν και πότε όχι. Ο Χριστός αν θυμάμαι καλά έδιωξε μετά κλωτσιώνε τους εμπόρους από το ναό.
(Ο οποίος, σύμφωνα με τον ασεβή μεν, αξιόπιστιο δε Ηλία Πετρόπουλο, που έχει αποδώσει στα νεα ελληνικά το κείμενο μετά το Σεφέρη και τον Ελύτη, ΔΕΝ είναι ο Ιωάννης)
Αφού το'πε ο αξιόπιστος Πετρόπουλος ;-)
Την καλή σου την κουβέντα
πίσω στην κουζίνα...