16.12.05

Κώστας Ζουράρις: «Είμαι σα βοτσαλάκι φρόνιμο»

Συνέντευξη του γνωστού πολιτειολόγου και, από μηνός, εκδότη της εφημερίδας «Μακεδονία». Δόθηκε τηλεφωνικώς, το απόγευμα της Πέμπτης 15 Δεκεμβρίου 2005, στη Μιραντολίνα.



-Κύριε Ζουράρι, καλησπέρα σας.
-Καλησπέρα.
-Ξέρετε, ζήτησα αυτή τη συνέντευξη, αλλά απέκρυψα το γεγονός ότι δε θα δημοσιευτεί σε ένα συμβατικό μέσο. Θα δημοσιευτεί σε ένα βλογ. Ξέρετε τι είναι βλογ;
-Ναι, μου έχουν πει. Και πως σε λένε;
-Μιραντολίνα.
-Πως;
-Μιραντολίνα. Ιταλικό είναι. Είμαι δικτυακή ξενοδόχος, κυβερνολοκαντιέρα.
-Α, μάλιστα.
-Έχετε πρόβλημα να δώσετε συνέντευξη σε βλογ;
-Όχι, όχι. Πέστε μου.
-Δεν έχετε και πολύ καλή σχέση με την τεχνολογία, ε;
-Δεν έχω καλή σχέση με τους υπολογιστές, όχι με την μηχανολογία. Και δεν έχω καλή σχέση, διότι δεν τρέχουν. Πρέπει να τρέχει η μηχανολογία για να μ αρέσει. Αυτοί, οι υπολογιστές, δεν τρέχουν. Τρέχουν με μεγαμπιτς, πως τα λέτε, αλλά αυτά είναι του κώλου τα εννιάμερα. Ταχύτητα είναι να διακινδυνεύεις κι εσύ. Το κομπιούτερ δε σε πάει επί πτερύγων ανέμων, όπως σε πήγαινε μια Ντουκάτι ή μια Φερράρι ή μια Μοτογκούτσι ή μια Λάντσια κουάτρο. Όπως σε πάνε και τα πόδια σου στην ορειβασία – άλλη υπέροχη νηφάλιος μέθη.
-Κι όμως, στο διαδίκτυο είναι πολλοί οι άνθρωποι που αγωνίζονται για την διάσωση της παράδοσης, υπέρ του πολυτονικού, υπέρ όλων όσων πρεσβεύετε κι εσείς – ομοϊδεάτες σας - που μάλιστα υιοθετούν τις νεώτερες τεχνολογίες.
-Με πολύ αγάπη το βλέπω και τους λέω γέρα, γερά και με υπομονή να παλεύουν για τα υπεράχρονα και τα ακίνητα της ελληνίδος φιλοκαλίας.
-Να περάσουμε στα δικά σας. Πρόσφατα επιστρέψατε στην μητρώα πόλη, τη Θεσσαλονίκη.
-Ναι.
-Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν σε αυτό;
-Είναι πολλοί οι λόγοι. Κυρίως όμως, κάνω ότι κάνει κι ο γέρικος ελέφαντας, που όταν καταλαβαίνει ότι έρχεται το τέλος παίρνει το δρόμο προς το κοιμητήριο.
-Κι αφήσατε την Κρήτη, το Βραχάσι..
-Η αλήθεια είναι ότι στενοχωρήθηκαν στο Βραχάσι, αλλά ξέρουν ότι δεν το έχω εγκαταλείψει. Στο Βραχάσι θα αναπαυτούν τα οστά μου. Εμείς δεν έχουμε οικογενειακό τάφο στη Θεσσαλονίκη πια. Η Θεσσαλονίκη υπήρξε για μένα κοιμητήριο ζώντων, το Βραχάσι κοιμητήριο τεθνεώτων.
-Θέλετε να πεθάνετε στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή.
-Ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος. Μπορεί να ψοφήσω και σε κανένα ΚΤΕΛ. Σε ΚΤΕΛ, σε πλοίο, σε αεροπλάνο…
-Μα τι λέτε τώρα;
- Είμαι συνέχεια στους δρόμους. Μιλάω για τη στατιστική πιθανότητα.
-Είναι αλήθεια πως, όπου σας καλούν πηγαίνετε.
-Πηγαίνω διότι ανήκω στην χωρία της αποστολής. Είμαι αποστολικός. Συνέκδημος, αποστολικός, παρεπίδημος – όλα αυτά της πορείας. Πως το λέει ο Χρυσόστομος : μη λέγετε έχω την δε την πόλιν. Ουκ έχω πόλιν. Οδίτης κι οδοιπόρος. Είμαι οδίτης κι οδοιπόρος.
-Με παρασύρετε και δεν έχω ρωτήσει ακόμη αυτά που ήθελα να ρωτήσω. Αναδειχθήκατε σε σημαντική μορφή της λεγόμενης νέο-ορθοδοξίας, τη δεκαετία του 80. Τότε ήταν πραγματικά πάρα πολλοί οι άνθρωποι που αγκάλιαζαν τον ορθόδοξο τρόπο βίου, νήστευαν, λειτουργούνταν, κοινωνούσαν. Σήμερα, από όλους εκείνους ενεργοί πιστοί έχουν μείνει σχετικά λίγοι.
-Ε, δεν είναι λίγοι.
-Τέλος πάντων, ο μεγάλος όγκος εγκατέλειψε. Ίσως παραμένει σεβαστικός, αλλά δεν είναι πιστός.
-Κατ αρχήν, εγώ δεν δέχθηκα τον όρο νεορθόδοξος ποτέ. Η ορθόδοξη παράδοση είναι μια. Αυτό το «νεορθοδοξία» καθιερώθηκε από τους δημοσιογράφους, είναι δημοσιογραφικό κι έγινε για λόγους ευκολίας. Τι έμεινε από όλο αυτό που λέτε; Έμεινε η αναζωπύρωση των Πατερικών Σπουδών στον ελλαδικό και τον ελληνορθόδοξο κόσμο – στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Αμερική, αγάπησαν οι νέοι την θεία λειτουργία, τα μυστήρια, απέκτησαν τη βιωματική εμπειρία, εβίωσαν τη σύναξη κι όχι τα λόγια.
-Κι ύστερα τους έδιωξε ο Χριστόδουλος.
-Δε διώχνει κανείς Χριστόδουλος ή μη χριστόδουλος. Αυτά είναι προσωρινά όλα.
-Και τότε, γιατί εγκατέλειψαν το χώρο της πίστης τόσοι πολλοί από τους κάποτε ολόθερμους αριστερούς ορθοδόξους;
-Γιατί η εκκοσμίκευση είναι δυνατή. Και πάντα υπήρχε. Αν διαβάσεις Χρυσόστομο ή Μέγα Βασίλειο, θα δεις ότι λένε αυτά που είπες. Πρήζεστε από φαΐ, τρέχετε στα θέατρα και τα χαζοκούτια, χειροκροτείτε φούσκες. Η νοσταλγία νίψεως, νηφαλιότητας εκκλησιαστικής, επίσης υπάρχει, όμως.
-Περί τούτων όλων, των της εκκοσμίκευσης, έχετε κατηγορηθεί κι εσείς ως γυναικάς.
-Δεν είμαι εγώ γυναικάς! Να κατηγορείς τις κυρίες που είναι οι πιο ζουραρικές των νεορθοδόξων, των ορθοδόξων ή των μη ορθοδόξων. Εγώ είμαι σα βοτσαλάκι φρόνιμο κι έρχονται αυτές και ποδοπατούν το βοτσαλάκι. Τι φταίει το φρόνιμο το βοτσαλάκι γι αυτό;
-Σας ακούω βιαστικό. Έχω πολλά να ρωτήσω αλλά δεν θέλω να είμαι αγενής. Μια τελευταία ερώτηση;
-Λέγε.
-Πως σας φαίνετε που ο λαός του ΠΑΟΚ σας ζητάει, από όταν αναλάβατε το συγκρότημα Βελλίδη, να αναλάβετε και την ΠΑΕ; Τι θα λέγατε στα ΠΑΟΚια που σας το ζητούν;
-Θα τους έλεγα να πάνε να γραφτούνε μέλη του ερασιτέχνη. Είναι η πρώτη πράξη έμπρακτης αγάπης. Να την πάρουν στα χέρια τους με ανιδιοτέλεια κι αγάπη. Να αρχίσει η εξυγίανση και βεβαίως να γίνει η εταιρία λαϊκής βάσης του ΠΑΟΚ.
-Επιτρέψτε μου άλλη μια τελευταία ερώτηση, κατά το ελληνικόν έθος, τότε. Μάθατε ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ δήλωσε πως λάθος πληροφορίες τους οδήγησαν να επιτεθούν στο Ιράκ.
-Ε, αν μπήκαν κατά λάθος, ας κάνουν και το δεύτερο λάθος – ας βγούνε κατά λάθος.

Ο Κώστας Ζουράρις αρθρογραφεί στις εφημερίδες «Μακεδονία της Κυριακής» και «Σπορ του Βορρά».

Την φωτογραφία δανείστηκα από το σάιτ της εφημερίδας της Κομοτηνής Χρόνος.

24 σχόλια. Εσείς τι λέτε;

Blogger Sraosha έφα...

Συγγνώμη που θα ακουστώ αφελής, αλλά ειλικρινά:

Είναι πραγματική η συνέντευξη;

12/16/2005 08:08:00 π.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

Πάνο σας ευχαριστώ.

Σραόσα, ναι, η συνέντευξη είναι πραγματική (την περίμενα την ερώτηση, μη ζητάς συγγνώμη).

12/16/2005 08:11:00 π.μ.  
Blogger Juanita La Quejica έφα...

Κι όλο κλαίνε τα καβουράκια στου γιαλού στου γιαλού τα βοτσαλάκια!

Εξαιρετική η ιδέα της συνέντευξης Mirandolina.

12/16/2005 10:21:00 π.μ.  
Blogger ci έφα...

Mirandolina μπράβο και να είσαι καλά- δε βρίσκω και τι άλλο να πω δηλαδή!! Αυτό και αν ήταν ευχάριστο πρωϊνό:))

(Για τη Μακεδονία ναι, το είδα και ήταν μια όμορφη έκπληξη!)

12/16/2005 10:28:00 π.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

Δεσποσύνες μου Αβάντι, Χουανίτα και Κοπίτο, τις θερμές μου ευχαριστίες για τα καλά σας λόγια.

Κοπίτο μου, η βιβλιοθήκη σου ήταν η έμπνευση, να ξες. Θυμάσαι που σου το πα ότι μ αρεσε;

12/16/2005 11:10:00 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος έφα...

Ὅπως πάντοτε ὡραῖος!
Εὐχαριστοῦμε γιὰ τὴν συνέντευξη!
...
Τὸ τελευταῖο του ποὺ διάβασα ἤταν ἡ ἐρωτικὴ ἐξομολόγηση στὴν Φανὴ Αρντάν. :-)

12/16/2005 11:42:00 π.μ.  
Blogger τσέλιγκας έφα...

Η μανία του θείου μου να διαβάζει κάθε μήνα τους 4 Τροχούς μ'έφερε στα τρυφερά χρόνια του δημοτικού σ'επαφή με το μεσιέ, τα γρήγορα αυτοκίνητα, τους ντιουκς, τον σπάιντερμαν και τη στάνη ;-)

12/16/2005 11:56:00 π.μ.  
Blogger Filotas έφα...

Μιραντολίνα πέφτω από τα νέφη! Ζουράρις πρόεδρος στον ΠΑΟΚ!
Εύγε...

12/16/2005 11:58:00 π.μ.  
Blogger ci έφα...

Θυμάμαι και πόσο χαίρομαι!!
Τελικά πράγματι πέτυχε Mirandolina - να μπει το μουσικό κουτί ακριβώς εκεί, και πού να φανταζόμουν τι ωραία έκπληξη μας περίμενε όλους:))

12/16/2005 12:28:00 μ.μ.  
Blogger nonplayer έφα...

Η δημοσιογραφία στα καλύτερά της!

12/16/2005 12:48:00 μ.μ.  
Blogger Γεώργιος Χοιροβοσκός έφα...

Το κομπιούτερ δε σε πάει επί πτερύγων ανέμων, όπως σε πήγαινε μια Ντουκάτι ή μια Φερράρι ή μια Μοτογκούτσι ή μια Λάντσια κουάτρο. Όπως σε πάνε και τα πόδια σου στην ορειβασία – άλλη υπέροχη νηφάλιος μέθη.

Δεν του είπες ότι υπάρχει και η μέθη (για το νηφάλιος άστο καλύτερα) με το τσίπουρο ή το Μακλάλλαν;

Μπράβο, επιτέλους να γελάσει το χειλάκι μας λίγο!

12/16/2005 02:31:00 μ.μ.  
Blogger Γιώργος έφα...

Μπράβο Μιραντολίν.
Συνέχισέ το με έλληνες και ξένους, με επίκαιρους και ανεπίκαιρους.Δεν θα αρνηθούν να σου μιλήσουν.Του Ζουράρι του συστήθηκες με αφοπλιστικό τρόπο.
Και για τις κυρίες αλήθεια λέει.Υπήρξα μάρτυρας πρόσφατα, όπου μία τον κοίταζε όλο προσμονή και τον ρωτούσε "Πες τε μας κύριε καθηγητά εκείνο το απόσπασμα του Θουκυδίδη για τον έρωτα" :-)

12/16/2005 03:36:00 μ.μ.  
Blogger Γεώργιος Χοιροβοσκός έφα...

Eλα βρε Alberich...
παίζεις και συ με τον πόνο των Βοτσαλακίων.

Τον ρώτησε να πεί για την Μάχη με τα Λουλούδια κι εκεί απάντησε επίσης ότι άν έκανες το λάθος να μπείς τότε πρέπει να κάνεις και το λάθος να βγείς.

Ήμαρτον Κύριε...

12/16/2005 04:13:00 μ.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

Ευχαριστώ! (υπόκλισις δεξιά) Ευχαριστώ! (υπόκλισις αριστερά!)

Λοιπόν, τόσα μπράβο δεν τα περίμενα! Που να είχα κάνει και τίποτε σπουδαίο :-) Είστε όλοι πολλοί καλοί – η αλήθεια είναι ότι μετά τη συνέντευξη κατάλαβα (χάρι στον Πάνο) πως μπορεί να ανοίξει όντως ένας δρόμος μ αυτό.

Σπίθα, βιαζότανε! Ξες πόσα είχα να ρωτήσω; Αλλα είχε, λέει, τα εγκαίνια του Ιανού.

Ούτι, ευχαριστούμε για την Φανή!

Τσέλιγκα ήταν ολοφάνερο ότι ελαβες καλή ανατροφή :-)

Αγχελίτο, αυτή η ομάδα μου έχει περάσει τόσα που ένα ακόμη θα το αντέξει... Αστειεύομαι – μετά το μπάτμαν όλα είναι λύσεις…

Κοπίτο μου, για χάρη σου θα αναστήσω και το Μπορις Βιαν – έχω κι από μόνη μου αποφασίσει να φτύσω σε πολλούς τάφους, αλλά και μια καθοδήγηση τη χρειάζομαι!

Μαίανδρε πιπέρι θα σου βάλω! Που τα έμαθες αυτά τα λόγια; Ε; (αστειεύομαι, ευχαριστώ ψυχή μου)

Αγαπητέ Χ., βλέπω το ΜακΑλλαν σας ταίριαξε και χαίρουμαι. Δεν του είπα. θα μπορούσα να του πω πολλά – όπως για τον ελεύθερο κώδικα, τους ανθρώπους που διώκονται γιατί υπερασπίζουν το δικαίωμά μας στην ελευθερία και τη γνώση, αλλά στους δασκάλους δεν πας να διδάξεις – σκας κι ακους. (υγ. αν μπορώ η τσιφτευτελής να κάνω μια πρόταση, το επόμενο πιείτε το εις μακροημέρευσιν του φιλοκαλούντος αδελφού υμών Κωνσταντίνου).

Αλβέριχε, ξεκίνησα. Να προσπαθήσω να δώσω συνέχεια, εννοώ. Να δούμε. Το χω ξαναπεράσει – έχω ξενυχτίσει σε κατώφλια αγαπημένων μπας και μου ανοίξουνε. Ε, τώρα θα το κάνουμε με ημέηλ! Νεσπα; (όσο για το αφοπλιστικό, πήρα μαθήματα από το πρότυπό μου, την Ελ Γουντζ του Ληγκαλυ Μπλοντ).

Έχεις δίκαιο κι ως προς τα πεσίματα – τι να κάνει… (η Εύα τον ηπάτησε κι εκείνον…)

Να τα φτιάξει ίσως όχι, Πάνο. Να τα φτιάξει ίσως όχι…

12/16/2005 06:35:00 μ.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

πολύ καλοί, ήθελα να γράψω η ανορθόγραφη ανορθογραφία..

12/16/2005 06:37:00 μ.μ.  
Blogger Sraosha έφα...

(παιδιά, στ' αλήθεια είναι πραγματική η συνέντευξη; ή είναι σαν του Χοιροβοσκού από τον Λάλα; Ρωτάω γιατί θέλω να ξέρω. Δεν κάνω πλάκα, ακόμα δεν κατάλαβα...)

12/16/2005 08:57:00 μ.μ.  
Blogger Αθήναιος έφα...

Ο κύριος καθηγητής πάντως έχει δίκιο. Κανείς δεν "έφυγε" λόγω του Αρχιεπισκόπου όπως κανείς δεν "προσήλθε" χάρις στον Μακαριστό Σεραφείμ. Γνωρίζετε ότι πιστεύω ότι στη ζωή δε γίνεται να μας αρέσουν όλοι κ όλα κ να αρέσουμε κ σ'όλους, οπότε δηλώνω παθιασμένος θαυμαστής του αδελφού ο οποίος έχει περιγράψει τη σχέση του κ.καθηγητή με το φαγητό απολαυστικά σε ένα από τα πρώτα κείμενα του στην "Καθημερινή".

Πάντως, ο κόπος για το ποστ αυτό είναι εμφανής κ δείχνει το σεβασμό προς τους αναγνώστες. Με την έννοια αυτή, σας ευχαριστώ για το σπάνιο κέρασμα, Μιραντολίνα.

12/16/2005 09:03:00 μ.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

Σραόσα, ήδη απάντησα. Να στο ξαναπώ: ΝΑΙ, η συνέντευξη είναι αληθινή. Ορίστε, φυλάω σταυρό και κάνω και φιογκάκι. Τώρα με πιστεύετε;

Αθήναιε, ευχαριστώ.

12/16/2005 09:37:00 μ.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

Φυσικά κι η πρωτιά μου δεν είναι διεθνής! Για ελληνική ίσως -- το λέει ο Πάνος, δηλαδή. Δεν χρειάζονται υπερβολές -- ήταν μια φλασιά, που λέει κι ο Πάνος. Και είναι ωραίο που έκανε έναν όμορφο κύκλο και χαρήκανε οι καινούριοι φίλοι.

12/16/2005 11:44:00 μ.μ.  
Blogger J95 έφα...

Πάντως αυτά που λέει για τη μηχανολογία (btw σωστός ως προς τη μετάφραση του engineering) είναι λίγο ό,τι να 'ναι.

2/13/2006 03:52:00 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος έφα...

Την βασικότερη ερώτηση δεν την έκανες γλυκειά μου: τι είναι αυτό που έκανε ένα πρώην αριστερό (και νυν θα έλεγε ο ίδιος) που σταδιοδρόμησε σαν πανεπιστημιακός επί δεκαετίες στην Γαλλία, να μετατραπεί στην ωριμότητά του σε αντιδυτικό ορθόδοξο; Τί βρήκε στους Πατέρες της Ορθοδοξίας που δεν το βρήκε στον Δυτικό ορθολογισμό; Τι ουσιώδες βρήκε; Κάτι πρέπει να βρήκε, δεν είναι τυχαίος ο Ζουράρις έστω και αν μερικές φορες κανει και λέει γραφικά. Εχει μυαλό που τρέχει με χίλια. Αυτό το κάτι δεν το υποψιάστηκες γιατί είσαι μακράν. Καλή η Τζαζ και η Νέα Ορλεάνη αλλά μάθε τί διαφορά έχει η Νήψις (πνευματική εγρήγορση σε σχέση με το Θείο) από την νίψη (πλύσιμο!) που έγραψες εσύ! Είμαι θαυμαστής σου, πρόσφατα σε ανακάλυψα αλλά άνοιξε και κανένα βιβλίο περί Ορθοδοξίας, Νηπτικής Παράδοσης κλπ Η λέξη Φιλοκαλία σου λέει τίποτα;

3/20/2006 10:39:00 μ.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

Όχι δε μου λέει - εγώ κι αν ειμαι βοτσαλάκι. Μου λένε όμως οι λέξεις ευγένεια, λεπτότητα, αλληλοπεριχώρηση, σεβασμός στον άλλο. Εύχομαι να τις γνωρίσετε κάποτε, Ανώνυμε. Και, δε χρειάζομαι "θαυμαστές", ευχαριστώ.

3/20/2006 10:55:00 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος έφα...

Δεν ήθελα ούτε να σε πληγώσω ούτε να σε προσβάλω γλυκειά μου. Δεν σηκώνεις μύγα στο σπαθί σου! Πως δηλαδή; Μόνο οι έπαινοι είναι ευπρόσδεκτοι; Τί συμπεριφορά αριστούχας μαθήτριας είναι αυτή;

3/21/2006 08:49:00 π.μ.  
Blogger Mirandolina έφα...

Εκτός της αγένειας που σας διακρίνει, δεν καταλαβαίνετε και τι διαβάζετε, ανώνυμε. Μόλις πριν λίγο δηλώνατε "θαυμαστής" και σας είπα ότι δεν χρειάζομαι τέτοιους.

Το (οποιοδήποτε) λάθος δεν επιτρέπει την εκδήλωση τέτοιας μικρότητας. Τελος πάντων, έχω σοβαρότερα πράγματα να κάνω από το να ασχολούμαι με κάποιον που δεν κατανοεί την ουσία και κολλάει σε αυτό που τον διευκολύνει να νοιώσει ανώτερος. Με τις υγείες σας.

3/21/2006 10:32:00 π.μ.  

Την καλή σου την κουβέντα


πίσω στην κουζίνα...