Η προσφορά του τόπλες στην κβαντομηχανική
Της Κοπίτο και του Τελαμώνα - οι λόγοι στην Αιωνιότητα
Ο Άντζελο Τζανόνε ήταν πρωτοπόρος. Το μαγαζί του ήταν από τα πρώτα του είδους, που απευθύνονταν σε ένα μορφωμένο κοινό. Ένα τόπλες μπαρ ΚαιΛοιπέςΥπηρεσίες για μορφωμένους. Βοηθούσε κι η τοποθεσία – ήταν κοντά στο περίφημο ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας, το Caltech.
Το ευαγές ίδρυμα του Άντζελο, λειτουργούσε ήδη επιτυχώς, το 1969, όταν η συντηρητική κοινωνία της περιοχής αντέδρασε, ζητώντας να κλείσει. Όλοι ήξεραν ότι το τόπλες ήταν η επίσημη αναφορά, αλλά το μπότομλες ήταν ο κανόνας.
Η αστυνομία άλλο που δεν ήθελε. Το θέαμα που προσέφεραν τα όμορφα κορίτσια του Αντζελο Τζανόνε ήταν, λέει, προσβλητικό για τα ήθη. Κι αποπάνω, παρασύρονταν οι νεαροί φοιτητές του Caltech. Εγκατέλειπαν τα θρανία και τις βιβλιοθήκες, ακολουθώντας τον δρόμο της απωλείας. Το κατάστημα ήταν επικίνδυνο και καταστροφικό για το μέλλον των «χρυσών νέων» της Αμερικής. Ναι, έπρεπε να κλείσει αμέσως.
Η δίκη ορίστηκε για μιαν κρύα μέρα του Νοέμβρη του 1969. Οι φοιτητές κι οι εργαζόμενοι της περιοχής, παρ ότι διασκέδαζαν συχνότατα στο μαγαζί του Αντζελο, δεν στάθηκαν στο πλευρό του. Ο ιδιοκτήτης του στριπτηζάδικου είχε προσπαθήσει να πείσει κάποιους από τους καλύτερους πελάτες του, κάποιους που θεωρούσε φίλους μετά τόσο καιρό, να καταθέσουν υπέρ του, αλλά οι προσπάθειές του δεν απέδωσαν καρπούς. Βρήκε τις πόρτες κλειστές. Ο μόνος που του απέμενε ήταν εκείνος ο παράξενος καθηγητής. Εκείνος, ντε, που ερχόταν στο μαγαζί και δεν κοιτούσε τα κορίτσια, αλλά άρπαζε καμμιά εικοσαριά χάρτινα σουβέρ, ζητούσε μια κανάτα φρεσκοστιμένη πορτοκαλάδα, έβγαζε ένα στυλό και, καθισμένος πάντα στο ίδιο τραπέζι, στο βάθος, έγραφε. Έγραφε όλο το βράδυ, κι από τη μια κι από την άλλη πλευρά των σουβέρ.
Γέμιζε την «κορνίζα» τους κατι περίεργα σχήματα, αριθμούς, διαγράμματα, σφιχτά κολλημένα το ένα δίπλα στο άλλο. Ύστερα, αριθμούσε το σουβέρ και το έβαζε στην άκρη. Ημερομηνία και «1», «2»… στο τέλος της βραδυάς, αρκετά αργά συνήθως, έπαιρνε τα σουβέρ, τα τακτοποιούσε προσεκτικά, χαιρετούσε, πάντα λίγο αφηρημένα, τον Άντζελο στο μπαρ και τη σερβιτόρα, κι έφευγε από το μαγαζί.
Την ημέρα της δίκης, ο Ρίτσαρντ Φέυνμαν, καθηγητής στο Καλτεκ, κάτοχος Νόμπελ Φυσικής, θεωρούμενος «ο πιο χαρισματικός φυσικός του 20ου αιώνα μετά τον Αϊνστάιν», κάποτε νεώτερο μέλος της θρυλικής ομάδας του Αλαμο, παρουσιάστηκε ενώπιον του δικαστηρίου, ως μάρτυρας υπεράσπισης του Αντζελο Τζανόνε. Εξήγησε σαφώς στον κύριο πρόεδρο, ότι ποτέ δε θα είχε φτάσει στα περίφημα «διαγράμματα Φέυνμαν», που του χάρισαν το Νόμπελ, αν δεν υπήρχε το συγκεκριμένο μαγαζί κι οι φρεσκοστιμμένες του πορτοκαλάδες. Όσα προσέφερε στην επιστήμη, τόνισε, ήταν αποτέλεσμα του σωστού περιβάλλοντος. Ως πειστήριο της σημασίας του στριπτηζάδικου του Άντζελο Τζανόνε στην ιστορία της κβαντομηχανικής, προσφέρθηκε να καταθέσει τα σουβέρ, που παρέδιδε σε στοίβες στη γραμματέα του, κάθε πρωί, για να του τα καθαρογράψει- δεν πετάχθηκε ποτέ κανένα. Ο Ριχάρδος ο Αγαθός εξήγησε, ακόμη, γιατί στο συγκεκριμένο κατάστημα, «μπορούσε να συγκεντρωθεί πολύ καλύτερα στις εξισώσεις του, απ ότι στο Caltech». «Εκεί, όταν οι υπολογισμοί δε μου έβγαιναν, κοιτούσα τα κορίτσια», είπε κοιτώντας αθώα στους δικαστές.
Η απόφαση του δικαστηρίου απετέλεσε μια μεγάλη νίκη της επιστήμης επί της μικροαστικής ηθικής και κατ ουσίαν αναγνώρισε την προσφορά του γυμνού στην σύγχρονη φυσική. Όσο για τον καθηγητή Φέυνμαν, κέρδισε τζάμπα φρεσκοστιμμένες πορτοκαλάδες για όλη του τη ζωή.
Στη φωτό ο άτακτος Ντικ μας (ο κύριος καθηγητής, ντε!)
Μια αυτόπτης μάρτυς σας περιμένει εδώ
24 σχόλια. Εσείς τι λέτε;
Ξέρω λοιπόν τώρα που θα καταφεύγω τα βράδια όταν τα βρίσκω σκούρα με τη διπλωματική. Και το πρωί όλοι στη δουλειά θα μου λένε "Πτώμα είσαι πουλάκι μου απ'το διάβασμα", θα μου φέρνουν καφέ και θα μου χαμογελάνε. Τι άλλο να ζητήσεις;
Υποκλίνομαι στους τρόπους που έχεις να γρατζουνάς :)
(απορώ πώς ανακάλυψες το λινκ)
Βρε τον κύριο Ντικ... έδωσε νέο νόημα στην μελέτη της κβαντομηχανικής. Με τέτοιο χαμογελάκι, δεν θα μπορούσε να κάνει και αλλιώς... :-)
Καλημέρα Λοκαντιερού μας.
μια τέτοια απόφαση στις μέρες μας θα ήταν αδιανόητη
Παρ'ότι είμαι από τους θαυμαστές του "Ντικ", και παρότι τα διαγράμματά του είναι καθημερινό τμήμα της δουλειάς μου, αυτό το "ο πιο χαρισματικός φυσικός του 20ου αιώνα μετά τον Αϊνστάιν" είναι υπερβολικό και σε σχέση με τον Feynman και σε σχέση με τον Einstein. Εννοώ οτι η μοντέρνα φυσική είναι πιο ομαδική προσπάθεια απ'ότι οι ανάγκες της μυθοπλασίας αφήνουν συνήθως να εννοηθεί. Βέβαια, πρέπει να υπάρχουν πάντα ήρωες-πρωταγωνιστές και η φυσιογνωμία του Feynman προσφέρεται όσο καμμία άλλη για τις ανάγκες αυτών των ρόλων.
Don't get me wrong, το ποστ είναι θαυμάσιο και ίσως η επισήμανσή μου να αναφέρεται σε λεπτομέριες. Απλώς αναρωτιέμαι (ειλικρινά) αν είναι πάντα απαραίτητο να προβάλλεται κάθε κλάδος κάτω από τα ποπ πρότυπα του στάρ σύστεμ.
Άσχετο, αλλά κάποιος πρέπει να τους πεί στον Blogger οτι το "Your comment has been saved and will be visible after blog owner approval." πρέπει να εμφανίζεται με μεγαλύτερα γράμματα σε πιο περίοπτη θέση... Sorry για το πολλαπλό submit Mirandolina.
From Here to Eternity..;)
Muchas Gracias Mirandolina, για την φρεσκοστυμμένη και δροσερή πορτοκαλάδα:))))
θα συμφωνήσω βέβαια με τον/την lazopolis ότι το πολύ φολκλόρ κάπου γίνεται εκνευριστικό. Αλλά από την άλλη, γιατί να μην απολαύσουμε μια όμορφη και ενδιαφέρουσα ιστορία?
Άλλωστε μακρυά από μας κάθε είδου "καθαρότητες"-όσο κι αν αγαπάμε τα καθαρά..
Όμορφη μέρα να έχουμε:))
(Χαχα και ο Ανχελίτο στον ρόλο του μαγαζάτορα??:Ρ)
Σε αναγνωρίζω "κόρη" απο το ίδιο τάλαντο, εξ όνυχος να ζωγραφίζεις τον ..λέοντα!
Φιλάκια!
Μόνο τις κοιτούσε τις χορεύτριες άραγε; Οπτικοακουστική ήταν η έμπνευση;
Όμορφο [και αρχίζω να υποψιάζομαι"Μιραντολινικό"!].
όταν ο Φαινμαν είχε έρθει στην ελλάδα τρέξανε οι επιτροπές να τον προϋπαντήσουνε και να εκφωνήσουνε βλακείες εμπρός του. Ο Φάινμαν ποτέ δεν τα γούσταρε αυτά, τους πρόγγηξε άγρια - από ότι μου έχει εξομολογηθεί αυτόπτης μάρτυς - πήγε στο ξενοδεοχείο και το μόνο που ζήτησε έιναι να του πούνε ονόματα από μπαρ της Αθήνας.
Για όσους ξέρουνε και όσους δεν ξέρουνε τα Feynman Lectures on Physics αποτελούν το ευαγγέλιο της σύγχρονης φυσικής. Η μάλλον περικλείουν το 'παράδειγμα' της ΄συγχρονης φυσικής. Σαν πρωτοετής φυσικός το 1987 άκουσα από καθηγητή την φράση 'ποτέ δεν θα καταφέρετε να μάθετε την φυσική που περιέχουν αυτά τα βιβλία'. Το θεώρησα υπερβολικό τότε (καθότι πολύ μαλάκας ο καθηγητής) αλλά σήμερα πιστεύω πως είχε δίκαιο.
φυσικά ο φυσικός προτιμούσε
τον φυσικό χυμό και τις φυσικές
χυμώδεις υπάρξεις.καθότι ολίγον τι
χύμα ο μεγάλος φυσικός θα μπορούσε
θαυμάσια να ήταν και ένας μεγάλος χυμικός.
φυσικά χωρίς ελπίδα να αποσπάσει
νόμπελ χυμείας διότι απλά δεν
ήταν έλληνας.
πολύ χύμα γεννιέσαι δεν γίνεσαι.
sic
αυτο εντω γκιατι εγκω ντεν εκω
μπλογκ καρντια μου.
ειδα πως πολλοι φωταδιστες ανατρεχουν
στον σκοτεινο μεσαιωνα προσπαθωντας
να προκαλεσουν την φρικη.
γιατι τοσος δρομος ρε παιδια;
ο bfo εγραψε για τον β΄μεγαλο σαματα.
ο χιτλερακος και τα εκατομυρια
νεκρων που προκαλεσε ο αγων του
πηδιουντε ευκολα;
μηπως γιατι απλα οχι μονο δεν ηταν
φανατικος καμιας μονοθεϊστικης
θρησκειας αλλα ακολουθησε μια πολιτικη απεναντι στην εκκλησια
ολοϊδια μ΄αυτη που προτεινει
η δαμανακη στις προτασεις της
για το χωρισμο εκκλησιας κρατους;
μηπως γιατι κιαυτος σαν κατι
νεοπαγανιστες της εποχης μας
ονειρευοταν τους λαους να χοροπηδουν σαν τα κατσικακια σε γιορτες γονιμοτητας τραλα λα τραλαρο
και τελικα τους εκανε μπαρμπεκιου
που του τη σπαγαν και δεν του καθουνταν καλα;
ο ΧΙΤΛΕΡ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ .
ΚΟΙΤΑΞΤΕ ΤΟΝ ΧΩΡΙΣ ΤΑ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΓΥΑΛΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΠΟΜΠΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΗΤΗΜΕΝΟΥ.
κοιταξτε τον μεσα απο τους πινακες
του ντιξ του γκρος του ριβερα...
μεσα απο την τεχνη που τοσο αγαπουσε
ζωγραφος κι ο ιδιος.
Πολύ ωραίο και αυτό το κέρασμά σου Mirandolina :)
Υπέροχο!!!
Και γώ που έλεγα γιατί δε μου βγαίνει το τελευταίο paper.
Από αύριο παίρνω σβάρνα τα κωλάδικα να ρουφώ φρεσκοστιμμένο γάλα από τα τροφαντα βυζά των σερβιτόρεων.
Τρέμε Αινστάιν!!!
Γράφοντας για την καμπυλότητα του φωτός, μπορείς να αντλήσεις πάντα ιδέες απο τις γυναικείες καμπύλες.
Για τις μαύρες τρύπες επίσης.
Για την θεωρία του χάους τό ίδιο.
Και την Μ. αποκαλώ Πορτοκαλαδίτσα!
Βρίσκω τον καθηγητή εμπνευσμένο στα Μετα τα Φυσικά:)
Τσέλιγκα, πάρε και το Λαμπρούκο μαζί. Είναι η πρέπουσα παρέα -- είστε της μελέτης κι οι δύο, σας έκοψα.
Αλόβαρε, πιστεύω κι ερευνώ, οπότε ανακαλύπτω! :-)
Μάιντστρίππερ, Χουανίτα, Μακ Φλάυ, νύφε: Από όσα έχω διαβάσει για τη χάρη του – δικά του ή άλλων—ότι ήταν στα αλήθεια αθώος. Δηλαδή, στ αλήθεια τον ξεκούραζε να κοιτά τα κορίτσια και τον πονήρευε το γυμνό. Γύρισε στην προπτωτική μας αθωότητα δια της φυσικής.
Μανιφέστο, πάντα μπορούμε να ελπίζουμε στους ηθικούς, στους ήρωες και στις περιπτωσάρες (σαν τον αυγουλομάτη του Ζήτα)
Λαζόπολι, χίλια ευχαριστώ και: νομίζω ότι τον αδικείς. Η λέξη χαρισματικός αφορά άλλα χαρακτηριστικά του, άλλες ποιότητες, που προσέθεταν στην μαθηματική του ευφυία. Το επικοινωνιακό χάρισμα, η απλότητά του (θα ξέρεις την ιστορία με την εγκυκλοπαίδεια), η ευγένειά του κι η αγάπη του για τον καθημερινό άνθρωπο (έχασε διάλεξη για να κάνει έναν ταξιτζή να καταλάβει τη θεωρία της σχετικότητας, θυμίζω), η ευγενική του φυσιογνωμία, η παιδικότητά του προσέθεσαν στην εξαιρετική του δουλειά ως φυσικού όσα χρειαζόταν για να γίνει κοσμοαγάπητος κι απτός. Έχεις δίκηο για τη φυσική, φυσικά (τα ξέρεις σίγουρα καλύτερα από μένα, πάντως) αλλά δε φτάνει. Έχεις δίκηο και για τα ποπ πρότυπα (εδώ ο Λάινους Πάουλινγκ μου και δεν είναι πρώτη φίρμα – τέτοιο αγόρι θεωτικό!). Όμως, όταν οι μισοί κορυφαίοι αστροφυσικοί σήμερα δηλώνουν ότι αποφάσισαν να σπουδάσουν αστροφυσική λόγω του Σταρ Τρεκ κι ότι είναι άρρωστοι τρέκυζ, ε, αξίζει να αναγνωρίσουμε και στην ποπ κουλτούρα ότι μπορεί να αποτελέσει θετικό κίνητρο.
(Τελαμώνα, είδες την ταινία?) Χαίρομαι που χαρήκατε, Κοπίτο και Τελ!
Αείποτε, πολύ βαρύ κομπλιμέντο. Σε ευχαριστώ – κι εσένα περαστικέ.
Κατερίνα μου, ένα φιλί «σβουρηχτό» που λέει κι ο αυτοκρατωρ – απ αυτά που αρέσουν στις μαμάδες.
Πάνο, εμένα μάλλον Σπύρου μου θυμίζει!
Τζιτζίκο, να ναι καλά εκείνα τα παλληκάρια στην Κρήτη που μας άνοιξαν τα μάτια. Με πρώτο το Στέφανο Τραχανά.
Αγαπητέ μας Χ., γράφαμε μαζί...
Στα υπόλοιπα πάσο, αλλά, ειδικά για τη θεωρία του Χάους, οι άρρενες κρατάτε τα πρωτεία.
Ωραία ιστορία. Την είχες αναφέρει κάποτε και περίμενα να τη διαβάσω ολόκληρη κάποια στιγμή. Thanks.
Ο Πανούσης είχε αναδείξει νομίζω πρώτος την σταθερή και διαχρονική αξία του "θεάματος" τόσο στην τέχνη όσο και στην φιλοσοφία με δύο υπέροχες ρήσεις που όμως δεν είναι της παρούσης...
πολύχρωμη λοκαντιέρα, σταθερή αξία...
λοκα κανε μου παλι τον ταχυδρομο σε παρακαλω.
απαντηση στον χοιροβοσκο στο του
sic μπλογκ.
κριμα γιατι ενω προσπαθεις να γραψεις
για τη χριστιανοσυνη δεν κατεχεις πραμα.
δεν ξερεις να διαβαζεις μια εκκλησιά
δεν μπορεις να ζησεις αυτους που
κατηγορεις.
αλλα εισαι μανα στον ισουιτισμο.
φλυαρεις ασπλαχνα και βριζεις χωρις
βρισιες.
πανε σε ενα ναο αν δεν σιχαινεσαι
στασου στο κεντρο.
κοιτα τον τρουλο γυρω σου και
σκεψου πως οτι βλεπεις ειναι ζωντανο
και συμβαινει τωρα.
μετα παρε τον γραμμικο χρονο
κοψε του δυο μακριουτσικα κομματια
και παρε τα μαζι σου να εχεις
εξτρα κορδονια καθως θα σουλατσαρεις
στον ντουνια.
ορεβουαρ...
λοκα μου στειλε το καλη μου και
αυτη τη φορα για τον χοιροβοσκο
που το περιμενει.
σε στεναχωρησα ρε ζαγαρ;
μπα κατρουλοκανατιά,φατιά, σκατιά,κλανιά,γαμιά,τριψοκωλιά
μπουνια,κλοτσια,τρικλοποδια,
σφιχτοκωλια,τσιριμονιά,
κοψοχρονια,μπομπουναριά,
καρεκλοποδαρια να μου ΄ρθει !
εκτος που ΄μαι αγραματος εψέ ημουνα και τσικνιζμενος
και μπυροχτυπημενος .
εψε λογω μεθης με συνοπτικες διαδικασιες το μονομελες
λαϊκο μου δικαστηριο καταδικασε και εκτελεσε λαθος
κατηγορουμενο.
μικρο το κακο μιας και δεν ειναι παρα μοναχα ιντερνετ
και εχω κι αλλη ευκαιρια.
το μασκαρεμενο μου εγω ζητα συγνωμη και αυτο
βγαινει πιο μεσα απο τη μουτσουνα.
κατηγορω φυσικα,γιατι ως ανθρωπος συνεχαω
το προπατορικο αμαρτημα διχως δισταγμους.
κατι με μαθανε οι θειτσες.
παντως να ξερεις τοπ καπρί οτι μασησα γιατι
εκτος απο ευαισθησια εχεις και λεβεντια.
μονο που σε βρισκω λιγο θλιμενο παραπανω
μερικες φορες.
μασημα πρωτον :
η λοκα εχει δικιο.ο ισουιτης δουλεψε συστηματικα
αιωνες τωρα για να ξεθεμελιωσει τη χριστιανοσυνη
και να αφησει αντ΄αυτης χριστιανισμο.
ετσι που και μεις αντι για χριστιανοι να γινουμε
χριστιανιστες σαν και του λογου τους.
αυτοι που τα χυμα και τσουβαλατα τα βαλανε
στη γραμμη το κανανε γιατι απλα η γραμμη
και η παραταξη ειναι ενα ζητουμενο οταν φτιανει κανεις
στρατους. η αρπαγη ηταν και ειναι σχεδιασμενη οχι
ενστικτωδης. παραδοσιακη επιλογη.
τωρα ειμαστε ολοι λιγο ή πολυ ισουιτες και
ονειρευομαστε σουιτες αφου υποταξουμε σουνιτες.
(μαλακία ετσι ;)
η γραμμικη ιστορια ειναι κι αυτη ενα οπλο.
ακομα και στα χερια των μεγαλων διανοητων .
αν στοχευει την απολυτη αληθεια ελπιζω να μην
ξερουν σημαδι.
μασημα δευτερον :
περι σιχασιας και βρισιματος χωρις βρισιες ζητω συγνωμη
και μου αξιζει να με αρχισουν στις βρυσιες και μαλιστα
με φρενκε αναμιξης απο τις βαρειες.
αδικαιολογια:οντως δεν διαβασα καλα ολα τα παραπανω
και σε πηρα για αλλον. πραγμα που μου εφερε θολουρα
γιατι αλλιως σε ειχα (και σε εχω) απο τα του δικου σου μπλογκ.
ομολογια:νιωθω σκατοψυχο.
μασημα τριτον :
δεν κατεχεις πραμα, θα επρεπε να σε ανακουφιζει σαν αποφαση
δικαστηριου διοτι η κατοχη και εμπορεια πραματος
επισυρει βαρειες ποινες.
ελα μωρε δεν εγινε και τιποτις...
(σου το ξαναγραψα οτι ειμαι αγραμματο το καημενο).
φλυαρεις χωρις να σπλαχνιζεσαι τον εαυτο σου.
αυτο το ξαναλεω.φυσιοκρατικοι κυκλιστες και γραμμικοι
α, β, γ,... η ιστορια δεν ειναι φυσικο πραμα.
ο βιος ειναι ρευστος σαν μελογαλο ή σαν αιμα.παιρνει το
σχημα του δοχειου του.
διάφορα :
δεν θελω να μιλαμε στον πληθυντικο.
δεν αφοριζω καλε !
υπερηφανεια οπως λεμε καινοδοξια ;
τιποτας δεν αγιαζει στο ιντερνετ.
ποιος ειναι ο διαβολος;
σε αδικησα γιατι ειμαι ανθρωπος και ναι
κριμα πολυ κριμα.
αν αφησα κατι ειναι γιατι παλι το ΄χασα.
χορεβουαρ γιατι ειναι και αποκρια.
κι ας φανει και καμια αρχιδα...
γιαπιντί γιαπιντί δατσολφόκς...
Χάχα, ωραίο!
Αναρωτιέμαι εάν μπορεί να γίνει κάτι παρόμοιο και σε κωλάδικα από αυτήν την πλευρά του Ατλαντικού, τα οποία εκτός από θέαμα προσφέρουν (ενίοτε φορτικά) και άθλημα...
:-Ρ
Theika biblia , to "what do you care what other people think" kai to "Surelly you must be joking Mr.Feynman" ! nomizw h istoria einai apo to prwto. Parolo pou o typas htan xarismatikos, dne exane eukairia na exeftelizei kai na xhlwnei to katesthmeno, xwris na asxoleitai me kati pou den ton endiefere. Epishs legetai pws ektos apo koryfaios ereunhths htan enas apo tous kalyterous kathigites fysikhs kai oti oi foithtes tou ton latreuan!
Την καλή σου την κουβέντα
πίσω στην κουζίνα...